توسعه مبادلات برق صنایع در دستور کار وزارت نیرو و بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: توسعه مبادلات برق صنایع در بورس انرژی به زودی و در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی خواهد رسید.

علی نقوی در گفتگو با فولادبان افزود: موضوع عرضه برق و خرید و فروش آن در بورس انرژی به جمع بندی نهایی نرسیده است و در حال حاضر بحث کارشناسی آن در بورس انرژی و وزارت نیرو در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برق پیشتر نیز از طریق بورس انرژی به صنایع و واحدهای صنعتی تولیدی عرضه می شد، ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات دولت در سال 1399 امکان خرید برق برای صنایع با قدرت بالای یک مگاوات به صورت مستقیم فراهم شد وصنایع می توانستند برق را طبق سازو کار بورس از بورس انرژی خریداری کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران تصریح کرد: درحال حاضر نیز بخشی از صنایع برق مورد نیاز خود را در فرایند معاملاتی و خرید و فروش مستقیما از بورس انرژی و بخش دیگری از صنایع هم برق مورد نیاز خود را از خارج از بورس واز طریق شبکه توزیع برق تامین می کنند.

نقوی با اشاره به دستور وزیر نیرو مبتنی بر توسعه مبادلات برق در بورس انرژی گفت : این اقدام که قرار است طبق دستور وزیر نیروعملیاتی شود برمبنای افزایش بیشتر معاملات برق در بورس انرژی وانجام مستقیم مبادلات برق صنایع در بورس انرژی خواهد بود و وزارت نیرو نقشی در حوزه فروش برق ندارد و فقط نقش حاکمیتی و نظارتی خواهد داشت.

وی شیوه قیمت گذاری برق در بورس انرژی را براساس  قیمت بازار بیان کرد و افزود: قیمت برق در بورس انرژی طبق سازو کارهای  بورس تعیین می شود و در این مکانیزم نیروگاه ها و واحدهای تولید برق به عنوان عرضه کنندگان، و صنایع به عنوان خریداران و مشتریان برق خواهند بود.

نقوی با اشاره به طرح های پیشنهادی بورس انرژی به عنوان ابزارهای استاندارد بازار سرمایه در تامین برق صنایع ادامه داد: استفاده از این ابزارها مانند ابزارهای مشتقه ، امکان خرید برق وارداتی و صادرات برق در شرایط غیر پیک  شرایط استاندارد و قابل پیش بینی  را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برق در بورس انرژی فراهم می کند تا در صورت کمبود برق در مواقع خاص و ویژه  آنها بتوانند از مسیرهای دیگر کمبود برق خود را از طریق ساز و کار شفاف بورس فراهم کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره نهایی شدن عرضه برق صنایع به بورس انرژی گفت: در حال حاضر این موضوع در بورس انرژی و وزارت نیرو به لحاظ بحث کارشناسی انجام و نتیجه گزارش ها به وزارت نیرو ارائه می شود و بنظر می رسد با جمع بندی نهایی این موضوع در وزارت نیرو، بتوان در آینده بسیار نزدیک این باره دقیق تر و کامل تر صحبت کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *