تمایل سهامداران به خرید سهام کوچکتر بیشتر شد/ عوارض صادراتی، مانع اصلی رشد صنایع معدنی

متوسط ارزش معاملات خرد هم طی هفته، اندکی بهتر شد و به میانگین روزانه 5.529 میلیارد تومان رسید که تقریبا 6 درصد بیشتر از میانگین از ابتدای سال بود. با دو روز ورود پول و دو روز خروج پول حقیقی، در مجموع طی هفته 277 میلیارد تومان از بازار خارج شد که بیشتر از صنایع بزرگ بازار یعنی فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، چندرشته‌ای، پالایشی و بانکی خارج شدند و در مقابل صنایع کوچکی مثل خودرو، غذایی، استخراج کانی‌های فلزی و غیرفلزی، ساخت محصولات فلزی و انبوه‌سازی با ورود پول مواجه بودند.
بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در این هفته سهامداران بیشتر به خرید سهم‌های کوچک بازار روی آورده‌اند، گفت: اعمال عوارض صادراتی برای صنایع معدنی می‌تواند تأثیر منفی روی این صنایع باشد و مانعی بزرگ برای رشد این سهم‌ها محسوب شود.

به گزارش فولادبان، هفته‌ای که بورس پشت سر گذاشت، هفته‌ای متعادل بود که نماگر اصلی بازار دستخوش نوسان‌های زیادی نشد و در یک دامنه کوتاه نوسان کرد. البته، گران شدن دلار در طول هفته و همچنین، تغییراتی در صنایع مانند بحث عوارض صادراتی صنایع معدنی بحث‌های داغی بودند که روی سهام شرکت‌های زیادی اثرگذار بودند و صنایع فولادی نیز از این تغییرات بی‌بهره نبودند.

به طور کلی و با توجه به تغییر و تحولات صنایع، شاخص کل در این هفته نسبت به هفته گذشته 0.7 درصد رشد کرد و با بالا آمدن 9 هزار و 204 واحدی، به یک میلیون و 521 هزار و 423 واحد رسید. شاخص فلزات اساسی نیز تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشت و فقط 0.2 درصد رشد کرد و رقم یک میلیون و 159 هزار و 286 واحد را نشان داد، اما شاخص کل هم‌وزن نسبت به دیگر شاخص‌ها وضعیت دیگری داشت. این شاخص با رشد 2.5 درصدی خود توانست در ارتفاع 411 هزار و 626 واحدی قرار بگیرد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بورس گفت: این هفته هفته سهام کوچک بود یعنی شرکت‌های بزرگ یا منفی بودند یا درجا زدند و در مقابل، شرکت‌های کوچک توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کردند. تحولات شاخص‌ها هم این موضوع را نشان می‌دهد چراکه شاخص کل فرابورس و بورس به ترتیب 0.6 و 0.7 درصد رشد داشتند، ولی شاخص هم‌وزن بورس نزدیک به 2.6 درصد رشد داشت.

وی همچنین تصریح کرد: متوسط ارزش معاملات خرد هم طی هفته، اندکی بهتر شد و به میانگین روزانه 5.529 میلیارد تومان رسید که تقریبا 6 درصد بیشتر از میانگین از ابتدای سال بود. با دو روز ورود پول و دو روز خروج پول حقیقی، در مجموع طی هفته 277 میلیارد تومان از بازار خارج شد که بیشتر از صنایع بزرگ بازار یعنی فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، چندرشته‌ای، پالایشی و بانکی خارج شدند و در مقابل صنایع کوچکی مثل خودرو، غذایی، استخراج کانی‌های فلزی و غیرفلزی، ساخت محصولات فلزی و انبوه‌سازی با ورود پول مواجه بودند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اعلام وضع تعرفه صادرات بر روی محصولات معدنی، فلزی و شیمیایی مهم‌ترین خبر تأثیرگذار بر بازار بود، افزود: این خبر مانعی برای رشد در صنایع کانی‌های فلزی و فلزات اساسی شد. همچنین، افت و خیزها در نرخ‌های جهانی انرژی، نفت و گاز و غلات و روغن خوراکی هم در کنار نوسانات در بازار ارز از دیگر عوامل مؤثر بر بازار بودند.

قلی‌پور درباره وضع عوارض صادراتی برای صنایع معدنی گفت: باید دید که این تعرفه با چه فرمولی اعمال خواهد شد یعنی از یک طرف در روزهای اول اعلام شد که تعرفه صادرات به صورت پلکانی و بر اساس تفاوت نرخ صادرات با قیمت پایه داخلی تعیین خواهد شد و در اواخر فرودین جدولی بدون اعلام پلکانی بودن و با تعرفه مشخص اعلام شد. اگر تعرفه به صورت پلکانی باشد، به شخصه نگرانی زیادی نمی‌بینم چون اکثر شرکت‌ها نرخ صادراتی برابر یا حتی کمتر از نرخ داخلی داشته‌اند به استثنای چند شرکت مثل ذوب یا هرمز، ولی اگر تعرفه مقطوع باشد، آسیب شدیدی به صنایع معدنی و تا حدی فلزی وارد خواهد آمد که تأثیر هر شرکت متناسب با میزان صادرات خواهد بود و در کل، برای بازار عامل بازدارنده‌ای بود که خروج نقدینگی از صنایع بزرگ طی هفته، خود گویای این آسیب است.

وی تصریح کرد: هفته آینده خروج پول از کل بازار بیشتر خواهد بود. همچنین، اقبال به صنایع و سهام کوچک و ریسکی بیشتر خواهد بود یعنی صنایع فلزی و معدنی و شیمیایی و پالایشی و بانکی متعادل یا نزولی و صنایع غذایی، یوتیلیتی، ماشین آلات، زراعت و لاستیک احتمالا مثبت خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *