تشکیل ۲۰ کنسیرسیوم تخصصی فناوری برای ارتباط موثر دانشگاه‌ها با بنگاه‌های بزرگ

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت گفت: ۲۰ کنسیرسیوم تخصصی برای ارتباط موثر میان دانشگاه‌ها با بنگاه‌های بزرگ با هدف توسعه فناوری در صنایع در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.

به گزارش فولادبان، علی بابایی اظهارداشت: وزارت صمت در راستای ماموریت‌های خود برای ارتقای فناوری در صنایع، ابتدای سال سند راهبردی ارتقا تولید دانش بنیان را در تدوین و آیین نامه صنایع دانش بنیان را نیز متناسب با آن تهیه کرد.

وی گفت: براساس این سند، ۲۰ کنسرسیوم در بخش‌های تجهیزات پزشکی، نساجی، معدن، مواد و صنایع پیشرفته و صنایع غذایی و شیمیایی تشکیل شده است.

بابایی افزود: هر کنسرسیوم متشکل از یک بنگاه بزرگ، خریدار، دانشگاه به عنوان یک نهاد پایدار و در صورت لزوم حضور یک شرکت دانش بنیان در کنار آن‌ها تلاش می‌کند تا بنگاه‌های بزرگ و بخش تقاضا را با فناوری درگیر کند و به واسطه آن ارتقای بهره وری، رقابت پذیری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه‌های انرژی و هزینه تولید را برای صنایع کلیدی رقم بزند.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با اشاره به سرمایه مورد نیاز برای فعالیت این کنسرسیوم‌ها، تصریح کرد: سرمایه مورد نیاز برای این منظور، بیش از 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بخش عمده این منابع را بخش خصوصی تامین می‌کند و در کنار آن، صندوق توسعه ملی، صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق نوآوری وزارت صمت نیز برای تامین مالی این کنسرسیوم‌ها اعلام آمادگی کرده اند.

وی خانشان کرد: همچنین تلاش شده در قالب فعالیت کنسرسیوم‌های تخصصی فرایند برگزاری مناقصه ها، انعقاد قرارداد‌ها و تامین مالی برای بنگاه‌های بزرگ به حداقل برسد، به گونه‌ای که کنسرسیوم‌ها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات فناوری را در اختیار بنگاه‌ها قرار دهند.

بابایی با اشاره به بازه زمانی اجرای این سند نیز گفت: مدت زمانی که برای فعالیت این کنسرسیوم‌ها در نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که اثربخشی آن نیز در اقتصاد کشور و بهره وری صنایع ملموس باشد، حداقل ۲ سال است و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تلاش می‌کنیم تا دو سال آینده کنسرسیوم‌های تخصصی را به ۶۰ کنسرسیوم متناسب با نیاز صنایع افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *