تشکیل زنجیره تامین فولاد مسکن حمایتی بین وزارت راه و وزارت صمت

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل زنجیره تامین فولاد مسکن حمایتی بین وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش فولادبان، محمدمهدی حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تشکیل زنجیره تامین مصالح ساختمانی فولاد و سیمان بین وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی از جایگزینی سیمان آمیخته به جای سیمان پرتلند در ساخت و ساز سخن گفت و افزود: مقرر شده است تا سیمان آمیخته به جای سیمان پرتلند که هم انرژی‌بر و هم آلودگی محیط زیست دارد، در ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن شود.

به گفته وی، سیمان آمیخته از منابع طبیعی مانند پوزولان و سرباره تهیه می‌شود که مصرف این نوع از سیمان تا ۳۰ درصد سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و آلودگی محیط‌زیستی نیز ندارد.

خبرنگار فولادبان می نویسد: وزارت راه و شهرسازی با همکاری صنعت، معدن و تجارت، پیش نویس آئین نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۳ قانون جهش تولید مسکن را تهیه و به دولت ارائه کرده است.

پیش نو.یس آئین نامه اجرایی تامین مصالح ساختمانی (فولاد و سیمان) طرح‌های مسکن حمایتی (با حذف واسطه‌ها)

ماده ۱- در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار می روند:

الف- قانون: قانون جهش تولید مسکن – مصوب سال ۱۴۰۰
ب-وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت
پ-وزارت: وزارت راه و شهرسازی
ت-سازمان بورس: سازمان بورس اوراق و بهادار
ث-طرح‌های مسکن حمایتی: طرح‌های مسکن معرفی شده از سوی وزیر راه و شهرسازی
ج -مصالح: مصالح ساختمانی موضوع این آئین نامه (فولاد و سیمان)
چ-سامانه: سامانه طرح‌های مسکن حمایتی وزارت راه و شهرسازی

ماده ۲-وزارت راه و شهرسازی موظف است تا پایان فروردین ماه هر سال حجم، توزیع زمانی (به تفکیک فصل) و مکانی استانی مصالح موردنیاز طرح های مسکن حمایتی را به وزارت صمت اعلام نماید.

تبصره ۱: وزارت راه و شهرسازی می تواند هرگونه تغییر در حجم، توزیع زمانی و مکانی فصلی را حداکثر تا پایان فصل قبل اصلاح و درخواست خود را به وزارت صمت ارائه نماید.

تبصره ۲: وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند با اولویت نسبت به تامین انرژی تولید کنندگان مصالح طرح‌های مسکن حمایتی اقدام نمایند.

وزارت صمت موظف است به منظور انجام برنامه ریزی های لازم در راستای تامین پایدار مصالح و انرژی واحدهای تولیدی مصالح، برنامه میزان انرژی موردنیاز تولید کنندگان در هر فصل را بر اساس برنامه نیازسنجی وزارت راه و شهرسازی، به وزارتخانه های نفت و نیرو ارائه دهد.

ماده ۳- وزارت صمت موظف است به منظور جلوگیری از هرگونه کمبود و کسری مصالح طرح‌های حمایتی مسکن، اقدامات لازم از جمله فعالیت کلیه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی با حداکثر ظرفیت اسمی تولید و یا افزایش ظرفیت براساس میزان حجم مصالح اعلامی وزارت راه و شهرسازی را انجام دهد.

ماده ۴-وزارت صمت موظف است به منظور کاهش اثر هزینه های حمل و نقل بر قیمت مصالح و جبران کسری احتمالی تولید در برخی استان‌ها، نسبت به تعیین استان و کارخانه های معین برای هر استان براساس نیازسنجی ماده (۲) آئین نامه اقدام نماید.

ماده ۵- سازمان بورس موظف است با هماهنگی وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب آئین نامه، موارد ذیل را اجرایی نماید:

الف – راه اندازی تابلوی اختصاصی در بورس کالا برای عرضه مصالح سازندگان و پیمانکاران طرح‌های حمایتی مسکن

ب – برنامه ریزی و اقدامات برای عرضه بسته های مصالح (فولاد و سیمان) در بورس متناسب با نیاز سازندگان و پیمانکاران طرح‌های حمایتی مسکن

پ- محدود نمودن شرکت کنندگان در رینگ‌های عرضه مصالح به مصرف کنندگان نهایی بسته های عرضه شده در بورس کالا

ت – استفاده از ابزارهای تامین مالی به منظور امکان خرید تعهدی و بلندمدت مصالح در بورس

ث – افزایش دوره زمانی پرداخت و تسویه مبلغ برای خریدار مصالح در بورس به مدت حداقل ۶ ماهه

ج- تسهیل پرداخت و افزایش سقف اعتبار پرداختی (همانند متقاضیان سایر بازارهای بورس) توسط کارگزاری ها به سازندگان و پیمانکاران طرح‌های حمایتی مسکن دارای کد بورسی برای خرید مصالح از بورس کالا متناسب با مصالح موردنیاز پروژه‌ها

ماده ۶- وزارت راه و شهرسازی حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این آئین نامه، لیست اولیه سازندگان و پیمانکاران طرح‌های مسکن حمایتی، تولیدکنندگان بتن و سایر تولید کنندگان مصالح پیش ساخته موردنیاز (تیرچه بلوک، دیوار برشی و…) طرف تفاهم با سازندگان را به سازمان بورس و وزارت صمت اعلام و هرگونه تغییر و جابه‌جایی آنها را نیز به محض وقوع به اطلاع آنها برساند.

تبصره: پیمانکاران طرح‌های حمایتی مسکن موظفند نسبت به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و اخذ کد نقش و ثبت اطلاعات خرید و قیمت در سامانه طرح‌های مسکن حمایتی وزارت راه و شهرسازی جهت تکمیل فرآیند ثبت اطلاعات سامانه جامع تجارت و شفافیت زنجیره تامین و توزیع کالا اقدام نمایند.

ماده ۷-وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی موظفند به منظور کاهش هزینه‌های حمل و نقل مصالح، نسبت به اعمال مشوق‌ها و کمک‌هایی برای توسعه استارتاپ‌های حوزه حمل و نقل مسافر و بار موجود و با حمایت از راه اندازی استارتاپ‌هایی برای حمل و نقل مصالح به صورت ترکیبی اقدام نمایند.

ماده ۸- کلیه تولید کنندگان مصالح مجازند در صورت توافق با وزارت راه و شهرسازی و تامین مالی سرمایه در گردش از طریق سازو کار پیش خرید، نسبت به تامین مصالح موردنیاز وزارت راه و شهرسازی به صورت مستقیم با اعمال تخفیف حداقل به میزان نرخ تامین مالی و قیمت پایانی میانگین موزون واحد تولیدی در بورس اقدام نمایند.

تبصره-بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان بورس نسبت به اتخاذ راهکارهایی برای پوشش بیمه ای خسارت‌های احتمالی ناشی از تغییرات قیمت مورد توافق برای تولید کنندگان مصالح ساختمانی اقدام نمایند.

ماده ۹- وزارت راه و شهرسازی مجاز است در صورت توافق موضوع ماده ۸ این آئین نامه، مبالغ مورنیاز را از محل آورده متقاضیان پرداخت نماید. همچنین در صورت نیاز بانک‌های عامل موظفند با اعلام وزارت راه و شهرسازی نسبت به آزادسازی حداکثر ۳۰ درصد مبلغ تسهیلات ساخت هر واحد (بدون نیاز به تائید سازنده طرف قرارداد مشارکت بانک) با ارائه قرارداد پیش خرید مصالح ساختمانی مورد تائید وزارت راه و شهرسازی و اخذ ضمانت نامه بانکی معتبر از تولید کننده مصالح، در وجه ایشان و یا با ارائه قرارداد مورد تائید سازمان بورس (بورس کالا) در وجه سازمان بورس اقدام نماید.

ماده ۱۰- وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و سازمان بورس موظفند به منظور تسریع در انجام امور و هماهنگی های لازم، حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به اتصال برخط سامانه های مرتبط اقدام نمایند.

ماده ۱۱- وزارت صمت مجاز است در چارچوب ضوابط و مقررات نسبت به پیش بینی مشوق‌های صنعتی برای مشارکت تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در عرصه های اختصاصی و کاهش قیمت تمام شده نهاده ها اقدام نماید.

ماده ۱۲- کارگروهی با عضویت معاونت های مرتبط وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، سازمان بورس و بانک مرکزی به صورت فصلی روند تامین مصالح طرح‌های مسکن حمایتی را رصد و ضمن رفع موانع و مشکلات، گزارش آن را به شورای عالی مسکن ارائه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *