تحلیل هفتگی؛ بورس در انتظار نتایج مذاکرات / شاخص بورس چه زمانی یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را فتح می کند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: ابهامات و اخبار ضد و نقیض درباره گشایش‌های سیاسی، ریسک بازار سرمایه را دوچندان می‌کند؛ اما روز چهارشنبه بعد از تایم بازار، اخبار مثبتی مبنی بر مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین منتشر شد.

عرفان فکری در گفتگو با فولادبان در تحلیل روند هفتکی بازار سرمایه بیان کرد: بورس در هفته جاری همچون هفته‌های گذشته نوسانی و بی رمق دنبال شد به گونه‌ای که با کاهش شدید ارزش معاملات همراه بود و حتی در برخی از روزها مقدار آن به کمتر از 2 هزار میلیارد تومان رسید. از طرفی، در این هفته به طور متوسط روزانه 280 میلیارد ریال پول حقیقی از بازار خارج شد که در نتیجه این اتفاقات، رونق حجم معاملات و افزایش قیمت در بازارهای سفته بازی مسکن صورت گرفت.

وی توضیح داد: در آخرین روز هفته نیز با توجه به اخبار عرضه خودرو در بورس کالا در اواخر مردادماه و آگهی عرضه بلوک‌های خودرویی، سهام آن مورد توجه بازار سرمایه قرار گرفت. البته این گروه ریسک بالایی دارد و در کنار بازدهی‌های مثبت می‌تواند بازدهی منفی نیز داشته باشد، لذا ورود در این صنعت به افراد ریسک گریز توصیه نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به وضعیت نرخ بهره گفت: در دو ماه گذشته افزایش نرخ بهره بین بانکی که یکی از ریسک های کوچک بازار سرمایه تلقی می‌شد، در این هفته با جلسه‌ای که بین رئیس سازمان بورس و رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفت وارد روند نزولی شد. در حال حاضر افزایش نرخ بهره بدون ریسک، خطر مهمی برای بازار بوده و منجر به کاهش نسبت P/E می‌شود اما آیا در اقتصاد تورمی که نرخ بهره واقعی منفی است، افزایش چند دهم درصدی آن در دو ماه گذشته می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای فشار فروش در بورس باشد؟

فکری تصریح کرد: از طرفی، در دو ماه گذشته اتفاقات زیادی رخ داد که در این راستا می‌توان به وضع عوارض صادراتی هنگام صعود نرخ‌های جهانی و نظارت وزارت صمت در بورس کالا اشاره کرد. در نتیجه، تمامی این وقایع منجر به خروج نقدینگی از بازار سرمایه شد که البته با حذف و یا تصویب نشدن این طرح‌ها، ترس و ریسک زیادی بر دل سرمایه‌گذاران تحمیل شد.

وی با اشاره اخبار جدید مذاکرات افزود: ابهامات و اخبار ضد و نقیض درباره گشایش‌های سیاسی، ریسک بازار سرمایه را دوچندان می‌کند؛ اما روز چهارشنبه بعد از تایم بازار، اخبار مثبتی مبنی بر مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین منتشر شد. البته در خصوص تأثیرات آن نمی‌توان نظر قطعی داد و در صورتی که اتفاق مثبتی در راستای احیای برجام رخ دهد، موتور محرکی برای شروع حرکت شاخص به سمت 1.8 میلیون واحدی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: از سوی دیگر، شرکت‌های اوره‌ای و پالایشی گزارشات سه ماهه بسیار خوبی را روانه کدال کردند، به گونه‌ای که سود خالص آنها در بهار امسال بیش از نصف سال گذشته به ثبت رسیده است. البته این شرکت‌ها به دلیل ابهامات زیاد و نگرانی ناشی از ریزش نرخ‌های جهانی، با P/E پایینی معامله می‌شوند و در غیر این صورت با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو خواهند شد.

به گفته وی،  تا زمانی که ارزش معاملات به بیش از 5 هزار میلیارد تومان نرسد و ریسک های مذکور حذف نشود، روند نوسانی بورس تداوم می‌یابد، بنابراین در بلند مدت و تا پایان سال شاخص می‌تواند با تحقق شرایط ذکر شده به حوالی یک هزار و 800 واحد دست پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *