تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه دوازدهم بهمن؛ آمریکا دوباره دلار را تقویت می‌کند/ کامودیتی‌ها در صدر تقاضای جهانی

امروز نرخ ارز و فولاد در یک مسیر نوسانی و افزایشی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار فولادبان،نرخ ارز امروز تغییرات جزیی داشت به طوریکه نسبت به روز گذشته افزایش ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد و با نرخ ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد‌ که این نوسان جزئی در بازار فولاد هم تاثیر داشت ‌و به طوری که برخی شرکت‌ها افزایش افزایش قیمت را اعمال کردند.

با این حال، آمریکا  هم به دنبال افزایش نرخ بهره از ۴.۵ به ۴.۷۵ درصد است که این تقویت دلار بر ارزهای دیگر تاثیر می‌گذارد و قیمت‌های ۵۰ هزار تومان شاید در اقتصاد ایران دور از ذهن نباشد. در این شرایط کشورها اغلب به بازار کامودیتی‌ها ورود کرده‌اند و همین موضوع دلیل نوسان قیمت بوده است.

همچنین رشد قیمت فولاد در بازار ایران در حالی اتفاق افتاده که نرخ‌های صادراتی تغییری نداشته است. در حالی که اسلب صادراتی منطقه CIS رشد نسبی داشته است. نشریه متال بولتن امروز اعلام کرد هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت 505 دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ میانگین 543 دلار مبادله شد.  از سوی دیگر بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ 554 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه با افزایش 5 دلاری، به قیمت 620 دلار در هر تن به فروش رسید.

در همین حال، عرضه فولاد در جهان با رشد نسبی مواجه شده است که این موضوع می‌تواند بر بازار و قیمت مقاطع فولادی تاثیر بگذارد؛ به این دلیل که ایران و روسیه که یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد و نفت هستند، با مشکل فروش نفت روبه‌رو شدند و هر دو کشور به دنبال بازاری جایگزین برای درآمدهای خود هستند. به نظر می رسد در شرایط فعلی افزایش تقاضا همین موضوع باشد. از سوی دیگر، باید توجه داشت، در کشورهای اروپایی قیمت فولاد افزایش زیادی داشته که ناشی از قیمت تمام شده انرژی است و صرفه اقتصادی برای فلزات مانند قبل نیست. ایران اکنون بیش از ۳۰ میلیون تن فولا تولید می‌کند که کمتر از ۵۰ درصد آن در داخل مصرف می‌شود و مابقی در سبد صادرات قرار دارد.

علاوه بر این، برخی کارشناسان بر این باورند اگر ایران بتواند نیا. فولاد کشورهای همسایه را رفع کند هم مشکل آنها حل می‌شود هم ما اما برای این کار تلاشی نشده و یا نتیجه‌ای حاصل نشده است. همچنین این ابهام وجود دارد که اگر طرح نهضت ملی مسکن اجرا شود تکلیف بازارهای صادراتی چه خواهد شد.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده و در پنج شرکت از 50 تا 300 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است.

در همین حال، نرخ محصولات نبشی در اکثر شرکت ها ثابت بوده است و در یک شرکت 300 تومان افزایش قیمت دیده می شود و در بخش ناودانی شاهد نوسانات قیمتی بودیم.

در بازار تیرآهن، درر بخش کیلویی قیمت محصولات با 50 تومان افزایش اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از 100 تا 250 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در سه شرکت از 100 تا 1300 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *