تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه هجدهم بهمن؛ رشد قیمت جهانی و انتظارات تورمی فولادی/ نوسان حداقلی دلار چه پیامی دارد؟

در حالی در هفته جاری نرخ ارز در روند مشخصی در نوسان است که قیمت برخی مقاطع فولادی در بازار افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، این هفته تقریبا دلار در یک مدار مشخص نوسان داشت و در همان پایه 44 هزار تومان قرار گرفت. امروز هم مانند روزهای گذشته دلار با نرخ 44 هزار و 600 تومان معامله شد و نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت اما در مقابل، بازار فولاد ایران روند صعود را طی کرد.

در همین حال، «کشورهای غربی به دنبال شروع مذاکره برجام هستند» انتشار این خبر در روزهای اخیر باعث شد دلار از نوسان‌های شدید فاصله بگیرد اما بازارهای دیگر، این اصل را رعایت نکردند. امروز قیمت آهن در بازار افزایش یافت.

البته این افزایش قیمت در بازار داخلی ایران ناشی از افزایش نرخ در بازارهای جهانی است به طوری که بیلت صادراتی منطقه CIS با رشد قیمت همراه بود و با افزایش 10 دلاری به 566 دلار رسید. هر چند در بخش‌های دیگر ثبات نرخ را شاهد بودیم و براساس آمار بیلت و اسلب ایران در فوب خلیج فارس بدون تغییر با نرخ 543 و 530 دلار در هر تن عرضه شدند و اسلب منطقه آسیای میانه نیز در هر تن 620 دلار قیمت خورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد امروز میلگرد ترکیه هم تغییر نرخ نداشت اما براساس مستنداتی که فولادبان به دست آورده، وضعیت تولید کارخانه‌های فولاد ترکیه به حالت تعلیق درآمده است و در روزهای آینده با کمبود عرضه مواجه خواهند شد.

با این حال، هر چند در بخش قراضه ترکیه اولین مشتری آمریکا بود اما در وضعیت فعلی بعید است ثبت سفارش جدیدی انجام دهد و ممکن است تا پایان فوریه این موضوع ادامه داشته باشد. در این راستا، هر تن میلگرد در ترکیه 699 تا 700 دلار قیمت خورد، این در حالی است که بندر اسکندرون که یکی از بنادر مهم ترک‌ها برای تجارت فولاد است، تخریب شده و هنوز داد و ستد در آن برقرار نشده است.

نکته مهم اینکه این موضوع اگر ادامه‌دار شود، قطعا افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت؛ یکی به دلیل اینکه عرضه فولاد در بازار جهانی کاهش می‌یابد و دیگر عامل به این موضوع باز می‌گردد که اگر قصد انتقال آن به بندر دیگر وجود داشته باشد هزینه ترانزیت نیز بر قیمت تمام شده افزوده خواهد شد. البته زلزله‌ای که کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان را لرزاند، احتمالا باعث تعلیق عرضه در بازارهای مختلف از جمله فولاد خواهد شد.

همچنین بررسی معاملات امروز بورس کالا نشان می‌دهد ورق گالوانیزه G که ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید.

علاوه بر این، گفته می شود مقامات سوری در حال رایزنی با ایران برای صادرات مصالح ساختمانی و فولاد به کشورشان برای بازسازی هستند که این موضوع دست ایران را در بازار فولاد بازتر خواهد کرد.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در پنج شرکت از 100 تا 550 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در دو شرکت از 200 تا 500 تومان افزایش قیمت دیده می شود .

همچنین در بازار تیرآهن، در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 100 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 30 تا 250 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت از 200 تومان افزایش قیمت مشاهده شد .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *