ابرپروژه؛ اقدامی در راستای هماهنگی زنجیره فولاد

یک فعال صنعت فولاد می‌گوید: به منظور تحقق سود متناسب با زنجیره فولاد، ابر پروژه فولاد باید به کل زنجیره به ویژه پایین دست زنجیره توجه داشته باشد تا بالانس کل زنجیره تامین شود.

 

حسین کهزاد در گفتگو با فولادبان با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن ابرپروژه فولادی به منظور  تولید 40 میلیون تن فولاد در سال، اظهارداشت: در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات فولادی کشور 40 میلیون تن است. برهمین اساس، بهتر است برای تحقق 40 میلیون تن محصولات فولادی در سال باید بخش‌هایی از زنجیره که رشد و توسعه کمتری در مقایسه با بخش های دیگر زنجیره داشته اند، متمرکز شد.

وی، رشد کمی و کیفی بخش‌های زنجیره فولاد را نامتعادل و ناهماهنگ خواند و تصریح کرد: بخش‌هایی از زنجیره فولاد از جمله پایین دست زنجیره پایین دست فولاد مانند کنسانتره و آهن اسفنجی رشد کافی نداشته و نتوانسته اند به میزان بخش های دیگر زنجیره فولاد رشد و توسعه داشته باشد و قاعدتا در ابر پروژه فولاد که گفته می شود در حال برنامه ریزی است باید بگونه ای باشد که به کل زنجیره نگاه شود و بالانس کل زنجیره را تامین کند.

مدیرعامل صنعت فولاد شادگان تصریح کرد: تحقق و ایجاد ابرپروژه زمانی در توسعه اقتصادی کشور نقش خواهد داشت که نگاه به بازار جهانی و بازارهای هدف صادراتی هم داشته باشد و تعاملات اقتصادی نقش زیادی در تحقق این ابرپروژه خواهد داشت.

کهزاد درباره تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: در تعیین قیمت محصولات فولادی باید به کل زنجیره نگاه شود درحالی که سیاست قیمت‌گذاری و تعیین قیمت محصولات فولادی نگاه یکپارچه و هماهنگ به این موضوع نیست و با توجه به سهم سود از این زنجیره بورس کالا قیمت گذاری می کند.

وی با تاکید بر اینکه ناهمخوانی سیاست قیمت گذاری از ابتدای زنجیره  تا محصول نهایی، خاطرنشان کرد: سیاستگزار بیشتر به بخش‌های بالادست زنجیره که تولید کننده محصولات میانی و نهایی هستند، توجه دارد، زیرا ظاهرا از آن بخش‌ها بیشتر منتفع می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *