آتش جنگ در اوکراین، فرصت سوزی در ایران!

جنگ اوکراین باعث شد قیمت فولاد و مواد خام در منطقه افزایش یابد و فرصتی کوتاه برای برخی کشورها فراهم کرد تا درآمد خود را از بحران اوکراین بیشتر کنند. لذا دولت این کشورها صادرکنندگان را تشویق به تولید و صادرات بیشتر کردند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند در حالیکه  عکس این موضوع دقیقا در ایران اتفاق افتاد و در شرایطی که ما باید از این سهم بازار استفاده کنیم موانعی برای استفاده از این شرایط ایجاد شد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت:اعمال عوارض بر محصولات صادراتی برای کشوری مفید است که افزایش صادرات محصولات معدنی، تعادل و تنظیم بازار آن کشور را برهم می‌زند درحالیکه کشور ما کمبودی در تامین و تولید زنجیره فولاد در داخل ندارد و در حال حاضر می‌تواند 30 میلیون تن شمش تولید کند و ظرفیت تولید محصولات فولادی 45 میلیون تن است حال این سوال وجود دارد که آیا باید جلوی صادرات کشور گرفته شود؟

مهرداد اکبریان درگفتگو با فولادبان با اشاره به پیگیری‌های انجمن سنگ آهن ایران درباره تعادل قیمتی محصولات فولادی افزود: ایجاد تعادل قیمتی در زنجیره فولاد از بالادست تا پایین دست زنجیره بین تولیدکننندگان و مصرف کنندگان از موضوعات اصلی مورد پیگیری انجمن بوده است و اینکه سنگ آهنی که در معدن تولید می شود با قیمت واقعی به دست کنسانتره ساز و گندله ساز و دیگر بخش های زنجیره مثل تولیدکنندگان شمش و ورق فولادی و در نهایت مصرف کننده نهایی برسد.

وی ادامه داد: دربالادست زنجیره، سنگ آهن و کنسانتره بعنوان محصولات اولیه صنایع معدنی که سال ها با یک یارانه پنهان و با قیمت پایین خریداری و به زنجیره تزریق می‌شد در میانه راه از بین می‌رفت و در انتهای زنجیره مصرف، قیمت محصولات نهایی نه تنها پایین‌تر از قیمت های جهانی نبود، بلکه در بسیاری از مواقع قیمت داخل بالاتر از قیمت های جهانی بود و این اتفاقات ناگوار سال های زیادی تکرار می شد.

این فعال صنعتی و معدنی تصریح کرد: درصورت عدم تعادل قیمتی و تهاتر در زنجیره فولاد، آینده بخش های مختلف زنجیره، با نوعی تزلزل بین واحدها همراه خواهد بود و به همین علت حتی پیشنهاد شده واردات محصولات فولادی آزاد شود تا با ورود محصولات وارداتی، دیگر محصولات فولادی نیز با قیمت ارزانتر ارائه شود.

اکبریان با انتقاد از نگاه دولت نسبت به زنجیره فولاد گفت: دولت با داشتن ابزاری بعنوان عوارض و دیگر روشها که اغلب پیامد مالی به دنبال دارد و در نهایت تبدیل به جریمه نقدی تولید کننده ، مصرف کننده و حتی صادر کننده می شود، تلاش می کند تعادل زنجیره را برقرار کند؛ در حالیکه پیامد استفاده از این ابزارها حفظ تعادل و رسیدن به نقطه بالانس و تنظیم بازار نیست بلکه برهم زدن تعادل زنجیره است.

وی افزود: جریمه و روش‌های متعدد تنبیه مالی متاسفانه طی سالیان گذشته با صدور بخشنامه‌های متعدد به دغدغه اصلی دولت تبدیل شده و در نهایت به مصوبه اخیر اعمال عوارض رسیده و احتمالا خود وزارت صمت مبتکر اعمال عوارض صادراتی بر محصولات صادراتی نبوده و خارج از وزارت خانه این موضوع  مطرح  شده درحالی که باید این موضوع کارشناسی‌تر مطرح می‌شد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به بحران اوکراین و تقبیح جنگ در منطقه ادامه داد: جنگ اوکراین باعث شد قیمت فولاد و مواد خام در منطقه افزایش یابد و فرصتی کوتاه برای برخی کشورها فراهم کرد تا درآمد خود را از بحران اوکراین بیشتر کنند. لذا دولت این کشورها صادرکنندگان را تشویق به تولید و صادرات بیشتر کردند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند در حالیکه  عکس این موضوع دقیقا در ایران اتفاق افتاد و در شرایطی که ما باید از این سهم بازار استفاده کنیم موانعی برای استفاده از این شرایط ایجاد شد.

اکبریان تصریح کرد: این جنگ دایمی نیست و فرصتی کوتاه است و کارشناسان سیاسی هم پیش بینی کرده‌اند جنگ اوکراین بیش از دو ماه نخواهد بود ولی سیاست های دولت در این دو ماه بجای اینکه حمایتی باشد خلاف آن بوده است و با اعمال عوارض صادراتی بنوعی حمایت خود را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سلب کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *