پاندول قیمت سنگ آهن در حال بازی در بازه 120 دلاری

همانطور که در تحلیل هفته گذشته مرقوم شد بازار سنگ آهن از نوسانات زیاد دور بود و قیمت این نهاده اساسی صنعت فولاد جهان در بازه 120 تا 130 در حال رفت و برگشت است و به نظر هم نمی رسد اگر در مولفه های اصلی مانند سیاست های تولید فولاد چین و قیمت محصولات فولادی تغییر محسوسی ایجاد نشود؛شاهد تفاوت رویه ای ملموسی حداقل تا پایان سال جاری میلادی باشیم.

به گزارش فولادبان؛یکی از اتفاقات جالب هفته ای که پشت سر گذاشته شد؛ رشد نسبی قیمت محصولات فولادی بود که باعث شد تا در ابتدای هفته روند قیمت سنگ آهن با تفسیر اینکه تقاضای آن برحسب عبور نسبی صنایع از پاندمی کرونا بیشتر خواهد شد؛صعودی شود اما این مسیر خیلی دوام نداشت.

اما گزارش بلومبرگ نشان می دهد که قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی هفته گذشته به دنبال افزایش حاشیه سود تولیدکنندگان فولاد چینی، نسبت به کف قیمتی اواخر ماه سپتامبر حدود 50 درصد افزایش داشته و برخی از تحلیلگران مانند ویوک دار استرالیایی معتقدهستند که امکان داره تولید نوامبر از اکتبر هم پیش بگیرد.

ازسویی دیگر خبرها از افزایش قیمت سنگ‌آهن وارداتی به چین در هفته گذشته داشتند که البته به شکلی مقطعی بوده و دوام چندانی ندارد اما براساس گزارش نشریه فست مارکت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد واردشده در شمال چین به بیش از ۱۲۵ دلار در هر تن رسید که ۱٫۴ درصد نسبت به روز چهارشنبه افزایش داشته است.

تحلیلگران می‌گویند هدف از کاهش تولید فولاد چین در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲، زمانی که بازی‌های المپیک زمستانی در پکن و استان همسایه هبی برگزار می‌شود، تهاجمی‌تر از انتظار بازار خواهد بود و همین امر بار دیگر مقاومتی برای صعود قیمت این نهاده مهم صنعتی در بازارهای جهانی به خصوص در دالیان و شانگهای خواهد بود.

به همه این شرایط؛ بحران انرژی اروپا و تعدیل تولید کارخانه های فولادی در ایتالیا و انگلیس را که اضافه کنیم؛به این نتیحه خواهیم رسید که یک عدم تقاضای و یا کاهش تقاضای سنگ آهن در کوتاه مدت رقم خواهد خورد که در بهترین حالت قیمت سنگ آهن را در همین بازه کنونی 120 تا 130 دلار نگه خواهد داشت..

با همه این اوصاف؛شرایط قیمت سنگ آهن همانند پاندول ساعتی قدیمی که تیک تاک می کند و زمان را به جلو می برد اما خودش در محدوده معین و کوتاه رفت و آمد می کند درآمده و به نظر می رسد این پاندول حداقل تا پیش از المپیک زمستانی چین به همین شکل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *