واشنگتن منتظر طرح برجامی تهران/ وزیر خارجه چین در راه ایران

در شرایطی که قرار است وزیر خارجه چین فردا به تهران سفر کند، یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده مدعی شده است که آمریکایی‌ها منتظر دریافت طرح ایران درباره بازگشت دو طرف به میز مذاکرات هستند.

به گزارش فولادبان؛ روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» در خبری اعلام کرده است که وانگ‌ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین تور یک هفته‌ای خود به منطقه غرب آسیا را در حالی آغاز کرده که قصد دارد درباره مساله هسته‌ای ایران بحث‌هایی را انجام دهد و به دنبال گسترش ائتلاف در مقابل تحریم‌های غرب است.

هوآ لیمینگ، سفیر پیشین چین در ایران به این روزنامه گفته است که وزیر خارجه چین قصد دارد در این سفر حلقه دوستان این کشور را گسترش دهد. او تاکید کرده که چین خواستار ارسال پیامی روشن به ایالات متحده است مبنی بر این که پکن همچنان بازیگر کلیدی در موضوع هسته‌ای ایران است و بدون مشارکت چین، یافتن راه‌‌حل در این خصوص غیرممکن است.

شی ین‌هونگ، کارشناس امور روابط بین‌الملل در دانشگاه «رنمین» پکن نیز به این روزنامه گفته که چین احتمالا به‌دنبال یک جبهه متحد علیه تحریم‌های غرب به همراه کشورهایی است که به صورت یکسان از این‌گونه اقدامات ناراضی هستند.

البته چند روز پیش هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفته بود که وزیر خارجه چین به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه ششم تا شنبه هفتم فروردین ماه جاری به تهران سفر خواهد کرد تا درباره بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی دو کشور و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه چین نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از قرارداد نفتی این کشور با ایران تاکید کرده است که چینی‌ها اطلاعیه‌ای از دولت بایدن درخصوص تحریم‌ها علیه نفت ایران دریافت نکرده و قرار داد نفتی با ایران محافظت و از منافع مشروع خود با تهران دفاع خواهند کرد.

اما در همین حال، یک مقام ارشد دولت بایدن نیز که اشاره‌ای به نامش نشده، ولی متن اظهارات او روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته، گفته است: «ما منتظر طرحی هستیم که ایرانی‌ها گفته‌اند در حال آماده کردن آن هستند. فکر می‌کنم وقتی این طرح برسد، ما همراه با شریکان اروپایی‌مان گام‌های بعدی را هماهنگ خواهیم کرد، اما اکنون توپ در زمین ایران است.»

این مقام آمریکایی توضیحات بیشتری درباره این طرح ارائه نکرده، اما چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان گفته بود که ایران به‌زودی «طرح اقدام سازنده و دقیق» خود را درباره برجام به طرف‌ها ارائه خواهد کرد.

در این شرایط البته وزیر امور خارجه قطر نیز خواهان بازگشت ایران و آمریکا به برجام شده و تاکید کرده که این کشور حاضر است نقش میانجی را در این زمینه ایفا کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز مدعی شده است که طرف ایرانی واکنش مثبتی به آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای نشان داده، اما درباره مساله هسته‌ای هنوز مقدمات و امور لازم آماده نیستند. او همچنین تصریح کرده است که هنوز اقدام عملی از سوی دولت جدید آمریکا در خصوص برجام مشاهده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *