واردات ورق فولادی در انحصار فولاد مبارکه نیست

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: دستورالعمل واردات ورق فولادی مختص شرکت فولاد مبارکه نیست و اگر تولیدکننده‌ای بتواند این ورق وارداتی را با ورق خودش تلفیق کند و به بورس کالا عرضه کند منعی ندارد.

سیف‌الله امیری در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان عنوان کرد: وزارت صمت به خاطر نیاز مبرم صنایع داخلی به ورق فولادی، تعرفه ورق فولادی را صفر کرده است.

 

وی تصریح کرد: این طرح که از زمستان سال گذشته دنبال می‌شد بالاخره پس از ارائه پیشنهاد به دولت، اخیراً به تصویب رسید و بر اساس آن واردکنندگان می‌توانند ورق زیر سه میلیمتر که توان تولید آن در کشور کمتر است، وارد کنند.

 

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: از آنجا که فولاد مبارکه بیشترین تولید ورق کشور را دارد قرار شد این شرکت بخشی از ورق وارداتی را با ورق تولید خود تلفیق کند و در بورس کالا بفروشد.

 

امیری تصریح کرد: دستورالعمل واردات ورق فولادی فقط مختص شرکت فولاد مبارکه نیست و اگر تولیدکننده‌ای بتواند این ورق وارداتی را با ورق خودش تلفیق کند و به بورس کالا عرضه کند منعی ندارد، چون بازرگان خودش تولید ورق ندارد.

 

وی گفت: واردات ورق شرکت فولاد مبارکه حدود 25 هزار تومان است در حالی که این رقم برای تولید داخلی فولاد مبارکه 22 هزار تومان است و قرار شد به منظور کاهش و تعدیل قیمت، این دو محصول تلفیق و سپس برای تأمین نیاز مصرف‌کنندگان به بورس کالا عرضه شود.

 

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: تأمین ورق فولادی کشور اکنون با 80 درصد تولید شرکت‌های داخلی و 20 درصد از طریق واردات صورت می‌گیرد که البته کیفیت ورق‌های وارداتی در حد ورق تولیدی فولاد مبارکه است.

 

امیری در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر ایجاد رانت وزارت صمت برای واردات انحصاری ورق فولادی توسط شرکت فولاد مبارکه و یا به اصطلاح پهن کردن فرش قرمز دولت برای فولاد مبارکه تصریح کرد: واردات ورق فولادی همینطور که گفتم مختص فولاد مبارکه نیست و مواقعی که صنایع داخلی با کمبود ورق مواجهند لازم است کمبود ورق تأمین شود و حتی فولاد مبارکه هم از واردات ورق رضایت ندارد چون با قیمت پایین‌تر یعنی حدود 22 هزار تومان تولید می‌کند و باید ورق فولادی وارداتی را با قیمت 25 هزار تومان بخرد و بعد از تلفیق 24 هزار تومان بفروشد.

 

وی ادامه داد: فولاد مبارکه به واردات ورق فولادی رغبتی ندارد و درواقع وزارت صنعت، فولاد مبارکه را که هم شرایط مالی و هم امکانات خوب دارد مکلف به واردات ورق فولادی کرده است وگرنه تمام تولیدکنندگان داخلی می‌توانند ورق فولادی وارد کنند و با تولید داخل که کیفیت بالاتری هم دارد تلفیق و به بورس کالا عرضه کنند و حسن این کار این است که به بورس کالا باید عرضه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *