منشا غوغای گم شدن فولاد بخش نامه دستوری بود/برای مقابله با امضای طلایی نحوه مداخلات دولت باید تغییر کند

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت:وقتی بخشنامه های متعدد بصورت خلق الساعه صادر می شود یعنی ایجاد یک رانت اگر می خواهیم بخشنامه ای صادر کنیم باید روی تشکلهایی که در صنعت فولاد از جمله فولادسازان ، نوردی ها و حتی معدنی ها فعال هستند، تمرکز کنیم.
قیمت منطقی باشد فولاسازان مواد اولیه را از بورس می خرند

امین ابراهیمی در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به پیشنهادهای وزیرجدید صمت درباره صنعت فولاد و حذف امضاهای طلایی در این صنعت افزود: هر بخشی که در آن بیش از ازجاهای دیگر بخشنامه و اطلاعیه صادرمی شود، امضاهای طلایی بیشتر وجود دارد.

وی تصریح کرد: وقتی بخشنامه های متعدد بصورت خلق الساعه صادر می شود یعنی ایجاد یک رانت ، به عبارت دیگر هر بخش نامه و محدودیتی که مبتنی بر تصمیم اشخاص باشد رانت و امضای طلایی به وجود می آورد.

مدیرعامل فولاد خوزستان ادامه داد: اگر می خواهیم بخشنامه ای صادر کنیم باید روی انجمن ها و تشکلهایی که در صنعت فولاد از جمله فولادسازان ، نوردی ها و حتی معدنی ها فعال هستند، تمرکز کنیم.

ابراهیمی گفت: سال گذشته بخشنامه ای صادر شد که دریک هفته حدود 30 تا 40 میلیارد تومان پول به بازار تزریق کرد، اینکه چه کسی از این رانت و جابجایی عظیم پول بهره مند شد کاری ندارم اما مهمترین اولویت در صدور بخشنامه های زنجیره فولاد باید نظارت دقیق و خاص در صدور آن ها باشد.

مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به ماجرای گم شدن سه میلیون تن شمش و محصولات فولادی در سال گذشته گفت:اگر یادتان باشد این خبر پارسال غوغایی خبری در رسانه ها ایجاد کرد در حالی که واقعا این میزان فولاد گم نشده بود. بخش نامه ای صار شد که کارخانه ها باید 70 درصد ظرفیت تولید را در بورس عرضه کنند؛ با وجود فاصله کم قیمت شمش و با محصولات نوردی فولاد خوزستان محصولات خود را در بورس عرضه کرد.

ابراهیمی ادامه داد: در شرایطی که هم فروش داخلی و هم فروش خارجی برای شرکتهایی که در فلات مرکزی مستقر بودند، از دست رفته بود محصولات به بازار عرضه شد و افراد خاصی که بازار را رصد می کردند با خریداری محصولات ،آنها را در انبارها دپو کردند.

وی افزود: تولید شمش و میلگرد مشخص است، حجم صادرات محصولات نیز مشخص است و یک عدد مابه التفاوت وجود دارد که در واقع موجود درانبارهاست که همان امضای طلایی ناشی از صدور بخشنامه ها و کسب منافع رانتی هزاران میلیاردی برای افراد خاص است .

مدیرعامل فولاد خوزستان تصریح کرد: امیدواریم ماه آبان ماهی باشد که وزارت صمت بتواند امضاهای طلایی و رانت های صنعت فولاد را حذف و از نظرات نخبگان صنعت فولاد در صدور بخشنامه ها استفاده کند.

ابراهیمی ابرازامیدواری کرد: همچنین ماه آبان فصل جدیدی برای استفاده و بکارگیری نظرات کارشناسی NGO ها نه یک شخص و نهاد خاص برای صدور بخشنامه ها باشد زیرا مطمئنا صدوربخشنامه از طف یک فرد و شخص خاص ، موجب بهره گیری آن فرد از فضای حداکثری بخشنامه به نفع خود خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *