متال مارکت: قیمت فولاد چین در سال 2022 صعود ملایم دارد

نشریه متال مارکت در تحلیل بازار فولاد چین نوشته است: پس از تقریباً چهار ماه کاهش، قیمت فولاد تخت چین سال 2022 را با روند صعودی آغاز کرد.

قیمت کویل نورد گرم صادراتی چین (HRC) در اوایل ژانویه به 755 دلار در هر تن کاهش یافت، اما در 28 ژانویه قیمت‌ها به 771 دلار در هر تن رسید. روند صعودی قیمت HRC در شرق چین از اواخر دسامبر آغاز شد و قیمت‌ها 100 یوان افزایش یافت و قبل از توقف بازار برای تعطیلات سال نو قمری به 4935 یوان (776 دلار) در هر تن رسید.

کاهش شدید قیمت فولاد در پایان سال 2021 ناشی از کاهش تقاضا بود. بر اساس برآوردهای Fastmarkets، مصرف ظاهری فولاد در چین بین ماه‌های مه و نوامبر 2021 حدود 26.4 درصد کاهش یافت و در دوره ژانویه تا نوامبر 2021 مصرف سال به صورت تجمعی 5.2 درصد کاهش یافت.

شاخص PMI فولاد که توسط کمیته حرفه‌ای لجستیک فولاد چین (CSLPC) منتشر شد، نشان داد که تقاضا در دسامبر کاهش بیشتری پیدا کرده است. جزء سفارشات جدید شاخص سال را با 28.1 واحد (با مقادیر کمتر از 50 نشان‌دهنده انقباض) پایان داد و زیرشاخص سفارشات جدید صادرات نیز در رقم 36.3 قرار گرفت. با این حال، شاخص‌های PMI اصلی فولاد و شاخص‌های سفارش‌های جدید همگی ماه به ماه افزایش یافته‌اند و ما انتظار داریم که با ذخیره‌سازی فصلی که فعالیت را در سه‌ماهه اول سال 2022 تقویت می‌کند، شاهد افزایش بیشتری باشیم. تولید فولاد چین در سال 2022 احتمالاً نزدیک به سطح سال گذشته باقی می‌ماند زیرا دولت به اجرای کنترل‌های تولید ادامه می‌دهد. در سمت تقاضا، در حالی که باید شاهد جذب قوی‌تر از صنایع تولیدی یا زیرساختی باشیم، رکود در بخش املاک و مستغلات احتمالاً ادامه خواهد داشت.

تقاضای فولاد نه تنها در بازار داخلی چین در پایان سال 2021 کاهش یافت، بلکه صادرات نیز کاهش یافت. آخرین داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که صادرات HRC در ماه نوامبر به زیر 200000 تن کاهش یافته است و اگرچه حجم آن در دسامبر به 275000 تن افزایش یافت، اما کاهش 63.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را رقم زد. برخلاف روند بازارهای کویل نورد گرم و سرد، محموله‌های گالوانیزه گرم در طول سال انعطاف‌پذیر باقی ماندند و درمجموع به 10.6 میلیون تن در سال 2021 رسید که 37.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

تاکنون در سال جاری، کارخانه‌های چینی برای افزایش پیشنهادات صادراتی خود، عمدتاً به دلیل رقابت با مواد ارزان‌تر در بازارهای آسیای جنوب شرقی، مشکل داشتند. اما پس از جهش قیمت‌ها از سوی صادرکنندگان هندی و ژاپنی در نیمه دوم ژانویه، کارخانه‌های چینی احتمالاً از تعطیلات سال نو قمری با قیمت‌های بسیار بالاتر بازخواهند گشت.

سال گذشته با نوسانات شدید قیمت فولاد چین مشخص شد. برای سال 2022، انتظار داریم قیمت‌ها در ابتدای سال افزایش یابد و به دنبال آن یک مسیر نزولی از سه‌ماهه دوم 2022 شروع شود. بازی‌های المپیک زمستانی، که بین 4 تا 20 فوریه برگزار می‌شود، منجر به محدودیت شدید تولید در شمال چین در دوره‌ای خواهد شد. زمانی که تقاضا به صورت فصلی قوی است، قیمت‌ها را بالا می‌برد. اما پیش‌بینی‌های آکسفورد اکونومیکس حاکی از آن است که تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی باید تا پایان سال تعدیل شود و انتظار می‌رود که شاهد تضعیف قیمت‌های مواد خام باشیم که منجر به اصلاحات نزولی در قیمت فولاد می‌شود.

اگرچه برای سال 2022 برآوردها نزولی است، اما عملکرد بازار فولاد چین به سطح حمایتی که دولت از اقتصاد و به‌ویژه بخش املاک و مستغلات ارائه خواهد کرد بستگی دارد. در اواخر ژانویه، چین برای اولین بار در نزدیک به دو سال، نرخ معیار خود را برای وام‌های رهنی کاهش داد. اقدامات تسهیلاتی که مقامات پکن در چند ماه گذشته ارائه کرده‌اند تاکنون ملایم بوده است، اما اگر آنها تصمیم به تسریع در سیاست‌های محرک با تمرکز بر بخش زیرساخت‌های فولادی داشته باشند، قیمت فولاد می‌تواند بیش از انتظارات ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *