قطع گاز و برق چالش بزرگی برای فولادسازان است

مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد گفت: از هفته قبل به گروه صنعتی فولاد یزد اعلام شده برای کاهش مصرف انرژی با یک‌سوم ظرفیت کار کند و همین فاصله کم زمانی قطعی برق تابستان و قطعی گاز فعلی موجب کاهش تولید و سودآوری مجموعه خواهد شد.
ریحانی فولاد یزد

محمدرضا ریحانی در گفتگو با فولادبان عنوان کرد: از هفته قبل به واحد تولیدی فولاد یزد اعلام شده با یک‌سوم ظرفیت کار شود و اکنون نیز کارخانه فولاد یزد با یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت دارد.

وی ادامه داد: وقتی واحدهای تولیدی مجبور به کار با یک‌سوم ظرفیت می‌شوند، تولید واحدها معادل یک‌سوم ظرفیت نیست بلکه کاهش تولید در واحدها چشمگیر و قابل ملاحظه است.

مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد تصریح کرد: کارخانه‌های فولادسازی برای اینکه خطوط و کوره‌هایشان آماده کار باشد نمی‌توانند به یکباره دمای کوره را کم یا زیاد کنند بلکه باید تدریجی و مقطعی این دما کاهش و افزایش یابد لذا زمانی که فعالیت یک‌سومی در کارخانه لحاظ می‌شود، حجم تولید معادل یک‌سوم نخواهد بود بلکه عمدتاً کمتر از این مقدار است و حتی فقط 10 تا 15 درصد ظرفیت کارخانه تولید خواهد داشت.

ریحانی با اشاره به فاصله کم زمانی قطعی برق تابستان و قطعی گاز فعلی گفت: حدود 82 واحد صنعتی فولادی در تابستان مشکل قطعی برق داشتند و اکنون پس از کمتر از سه ماه قطعی گاز هم به صنایع رسیده است. تا صنایع می‌خواهند به خودشان بیایند و تولیدات خود را شروع کنند در بخش تولید، مشکل گاز برای ایجاد می‌شود

وی افزود: واقعاً باید یک فکری برای تأمین انرژی صنایع فولادسازی شود زیرا قطع برق و گاز چالش بزرگی است و مشکل قطعی گاز بدتر از قطع برق است چون تمام کوره‌های ما گازسوز است.

مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد ادامه داد: وقتی برق قطع شد، مشکل برق به تمام صنایع بالادستی و پایین‌دستی سرایت کرد یعنی آن کسی که خط نورد فولادسازی داشت خطش متوقف شد و تولیدکننده‌ای هم که در صنایع پایین‌دستی مثلاً یک خط کشش مفتول داشت که محصول صنایع بالادستی را که مفتول بود استفاده می‌کرد خط این تولیدکننده هم به همان مقدار کاهش تولید داشت چون اینها هم قطع برق داشتند.

ریحانی افزود: در حال حاضر اما مشکلی که در بخش گاز وجود دارد این است که با قطع برق و گاز صنایع بالادستی یعنی فولاد و نورد که منبع انرژی آنها گاز هست خط تولید از حرکت باز می‌ایستد ولی بخشی از صنایع پایین‌دستی می‌توانند بدون گاز هم تولید داشته باشند، مشکلی ندارند و می‌توانند ادامه دهند.

وی گفت: قطع گاز در بالادست (فولادسازان) و ادامه فعالیت در زنجیره‌های پایین‌دست فولاد، موجب کاهش تولید و افزایش تقاضا در بازارمی شود و طبعاً قیمت محصولات فولادی روند افزایشی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *