عوارض صادراتی؛ عامل اصلی کاهش صادرات فولاد/ بازیابی بازار صادراتی در کوتاه مدت ممکن نیست

یک کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه کاهش صادرات محصولات فولادی در نیمه اول امسال، به دلیل سیاست تعرفه‌ای وزارت صمت بود، بیان کرد: با اعمال عوارض صادراتی، شرکت‌های فولادی که قراردادهای بین‌المللی برای تجارت منعقد کرده بودند، متحمل زیان شدند.

کیوان رحیم‌منش در گفتگو با خبرنگار فولادبان به آسیب‌های کاهش صادرات محصولات فولادی در 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخت و بیان کرد: در اردیبهشت امسال، تعرفه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات محصولات فولادی اعمال شد که بزرگ‌ترین ضربه را به صنعت فولاد کشور وارد کرد.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که شرکت‌های فولادی از این سیاست متحمل شده‌اند، افزود: برخی از تولیدکنندگان، قراردادهای بین‌المللی برای صادرات محصولات فولادی منعقد کرده بودند و در همین راستا، محصولات خودشان را نیز صادر کرده بودند اما در هنگام وضع این سیاست، با ضرر فراوانی مواجه شدند.

این کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه فرصت دستیابی به بازارهای صادراتی در کوتاه مدت ممکن نیست اظهار داشت: راهیابی به بازارهای جهانی، نیازمند سال‌ها تلاش و استقامت است اما تنظیم تعرفه صادراتی بر محصولات فولادی عدم درایت وزارت صمت در این زمینه را نشان داد. این وزارتخانه قصد داشت که در آن زمان، از افزایش قیمت محصولات فولادی در داخل کشور بعد از بروز قطعی‌های جریان برق جلوگیری کند.

رحیم‌‌منش خاطر نشان کرد: شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان و بازرگانان فولادی فراهم آورد اما روسیه توانست به خوبی از آن بهره ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *