عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا اضافه‌کاری است

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا نوعی اضافه‌کاری برای دولت است و اگر دولت کاری به کار صنایع و بازار نداشته باشد، خود بازار خودش را تنظیم می‌کند و نیازی به دخالت دولت نخواهد داشت.

کامران وکیل در گفت‌وگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به انتشار پیش‌نویس جدید تنظیم بازار محصولات فولادی بیان کرد: عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا یک مکانیزم عرضه است ولی اجرای این مکانیزم در حال حاضر سوالی اساسی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده که چرا تاکنون اقدام به عرضه کل زنجیره در بورس نکرده بودند با وجود اینکه بازار بورس کلاً بازاری قدمت‌دار و باسابقه است اما این تصمیم تاکنون در این بازار اجرانشده بود.

وی ادامه داد: در زمانی که بحث عوارض مطرح‌شده بود پیشنهاد عرضه محصولات به بورس داده شد و اعلام شد محصولات موردنیاز بازار داخل بر اساس تقاضا در بورس کالا معامله و مازاد بر عرضه، صادر شود اما آن زمان التزام به معامله در بورس کالا نبود اما اکنون این التزام قطعی شده است و این سؤال مطرح است که حال حاضر چه تفاوتی با آن زمان برای عرضه کل زنجیره در بورس دارد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران تصریح کرد: این التزام گاه حتی برای بسیاری از فعالان معدنی قابل تبیین نیست مثلاً یک شرکت معدنی خصوصی کوچک نمی‌تواند محصولاتش را به بورس کالا عرضه کند چون محصولاتش قابل عرضه در بورس نیست و یا اینکه یک شرکت بسیار کوچک هنوز به ثبات درآمدی یا تولیدی نرسیده اما التزام ورود به بورس و فرابورس مطرح است.

وکیل با انتقاد از نحوه عرضه محصولات شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های خرد و کوچک گفت: عرضه محصولات شرکت گل گهر، چادرملو و ذوب‌آهن با 4 شرکت نوردی زیر پله‌ای یا 4 معدن کم‌عیار کم‌ظرفیت در بورس کالا بسیار متفاوت است و بررسی عرضه این شرکت‌ها در بورس کالا، مکانیزمی عریض و طویل با کلی مشکلات بوروکراسی و اداری می‌خواهد.

وی افزود: اعلام عرضه تمام محصولات به بورس کالا اضافه‌کاری است و اگر دولت کاری به کار صنایع و بازار نداشته باشد، خود بازار خودبخود خودش را بالانس و تنظیم می‌کند و نیازی به دخالت دولت نخواهد داشت.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران ادامه داد: دولت و وزارت صمت باید به کارهای خودش برسد نه اینکه بیاید و یک سازوکار فشلی درست کند و دوباره سیاست‌ها و بخشنامه‌های قبلی را احیا و با نفرات جدید آن سیاست‌ها را اجرا کند و دستاورد آن بازاری بی‌ثبات و افزایشی برای فعالان این صنعت باشد.

وکیل تصریح کرد: هنر مدیریت دولتی را شما می‌توانید در خشکسالی مرکز کشور، تورم قیمت خودرو، افزایش قیمت مسکن و وضع هوای شهرها ببینید. مدیریت همگی این موارد در دست دولت بوده و خروجی همه آنها نابسامانی و بی‌ثباتی بوده است. حال تصور کنید اگر تمام محصولات فولادی به بورس کالا برود قاعدتاً چیزی خواهد شد همانند هوای این روزهای شهرهای بزرگ و تهران.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *