عرضه تلفیقی، تیغ دولبه صنعت فولاد

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به اینکه عرضه تلفیقی تنها مختص شرکت‌های بزرگ است، گفت: اگر عرضه‌های تلفیقی در شرایط غیر اورژانسی در صنعت فولاد انجام شود، می‌تواند شرایط بازار را بغرنج‌تر از گذشته کند.
فولاد چین

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان در ارتباط با عرضه تلفیقی ورق فولادی از طریق بورس کالا گفت: عرضه‌های تلفیقی مربوط به واحدهای تولیدی بزرگ فولاد است تا در کنار تولید خود بتوانند واردات هم انجام دهند و در کنار محصولات خود، محصولات خارجی را هم عرضه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجا که قیمت وارداتی محصولات فولادی نسبت به قیمت‌های داخلی بالاتر است، عرضه‌های جدید نسبت به عرضه‌های قبلی در بورس کالا افزایش خواهد داشت و زمانی این عرضه‌ها اثرگذار هستند که هم از لحاظ نوع جنس و هم از لحاظ زمان عرضه محصول، تقاضا از عرضه به صورت آشکاری پیشی گرفته باشد، اما اگر این عرضه‌ها به درستی انجام نشوند و یا شرکت‌ها درگیر موارد بازرگانی باشند، باید روند آینده آن را بررسی کرد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به اینکه عرضه تلفیقی هم می‌تواند یک راهکار و هم موجب نارضایتی باشد، افزود: ابتدا، باید نحوه اجرایی شدن این عرضه‌ها را بررسی کرد تا دید که به درستی انجام می‌شوند و یا خیر چراکه مدیریت عرضه‌های تلفیقی باید از طریق شرکت‌های واردکننده انجام شود.

اکبریان درباره انحصار در واردات ورق‌های فولادی گفت: بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در ایران، شرکت فولاد مبارکه است و عمده ورق کشور را تأمین می‌کند. صنایع دیگری از جمله لوازم خانگی و خودرو برای تولیدات خود نیاز به ورق دارند و فولاد مبارکه در این موضوع، نقش اول را بازی خواهد کرد و گاهی اوقات مجبور به واردات هم می‌شود.

وی اضافه کرد: در مواقع اورژانسی، عرضه تلفیقی راهکار خوبی است، اما در شرایط غیر اورژانسی مشخص نیست که چه تبعاتی دارد و ممکن است تبعات آن، تبعاتی منفی باشند. اگر اینگونه عرضه‌ها در شرایط غیر اورژانسی انجام شوند، شاید شرایط بازار بغرنج‌تر از گذشته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *