طرح جدید “فاطمی امین” نگاهی نو و مثبت برای رفع چالشهای تنظیم بازار است/قیمت گذاری دستوری در کار نیست  

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: برنامه وزیرجدید صمت هنوز تدوین نهایی نشده ودر دست تدوین است اما برای اجرای آن باید الزامات و شرایطی ازجمله زیر ساختهای لازم در بورس کالا ایجاد شود، زیرا این طرح نگاهی نو و مثبت برای رفع چالشهای تنظیم بازار و تقویت ساختار بورس کالا دارد.

امیر صباغ در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان در واکنش به راهکار وزیر صمت برای صنعت فولاد بویژه عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا افزود: برنامه وزیر جدید صمت هنوز تدوین نهایی نشده اما بعد از اتمام برنامه که حداقل دو هفته زمان می برد می توان در مورد آن نظر قطعی داد.

وی ادامه داد: سیاستهای جدیدی که در دست تدوین است ایده بسیار خوبی دارد و برمبنای کشف قیمت در بورس کالا و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضای شفاف خواهد بود و تمرکز دولت را از یک الگوی سنتی به ایجاد یک الگوی مدرن پیش خواهد برد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو تصریح کرد: ذینفعان حوزه تنظیم بازار از جمله مشتریان ، عرضه کنندگان کالا و سهامداران شرکت ها و ذی نفعان بازار سرمایه اگر صبور باشند تا جزییات این طرح بیرون بیاید آن زمان برای تحلیل طرح بهتر خواهد بود زیرا این طرح نگاهی نو و مثبت برای رفع چالش های تنظیم بازار و تقویت ساختار بورس کالا دارد.

صباغ در پاسخ به سوال فولادبان مبنی بر تلاش دولت قبلی برای عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا وعدم استقبال از زنجیره پایین دستی گفت: شرایط و الزاماتی برای تحقق عرضه تمام زنجیره فولاد در بورس وجود دارد و زیرساخت های لازم باید در بورس کالا ایجاد شود.

وی افزود: قیمت پایه چگونه تعیین شود؟ کف عرضه ها چگونه باشد؟ آیا عرضه کالا پیوسته است؟چه رفتاری با مشتریان عمده و خرد در بورس کالا می شود؟ چه کسانی اجازه خرید دارند؟ آیا خریدار محصولات دائمی هستند؟ آیا خریداران محصولاتشان را صادر می کنند؟ این موضوعات بعنوان سیاستهای تکمیلی می توانند تسهیل کننده فرایند بورس کالا باشند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در ادامه با اشاره به کم استقبالی مشتریان بورس کالا از صنایع فولادی پایین دستی ادامه داد: اغلب شرکت های بزرگ فولادی قراردادهای بلند مدت با تامین کنندگان مواد اولیه و سنگ اهن دارند؛ از طرفی قرار نبود محصولات معدنی مانند سنگ اهن در بورس کالا 100 درصد نیاز کشور را تامین کنند؛، لذا استقبال از عرضه مواد اولیه در بورس خوب نبود.

صباغ  تصریح کرد: برای جلوگیری از این شرایط قرار است معاملات بلند مدت توسط تابلوهای بورس کالا قیمت گذاری شود که البته همین الان هم این اتفاق در بورس کالا افتاده است و قراردادهای بلندمدت بین مشتریان بزرگ با بورس کالا منعقد شود و برای اینکه سیگنال دقیق تر باشد باید حجم عرضه برای حجم معاملات بورس کالا اتفاق بیفتد که در سیاست های جدید دیده شده است.

وی افزود: این سیاست جدید مشابه الگوی جدید سبد سیمان می تواند باعث تقویت بورس کالا شود، منافع تولیدکنندگان را لحاظ کند ، ازمنافع مصرف کنندگان حمایت کند، از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد و بتدریج این تجربه در دیگر محصولات هم اتفاق بیفتد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در پایان تاکید کرد: فکر می کنم باید منتظر جزییات بیشتری از بسته و راهکار جدید وزیر جدید صمت که هنوز در دست تدوین است بود و زمانی را برای اجرا در نظر گرفت و سپس درباره مزیتها یا نکات اصلاحی آن مباحثه کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *