شفافیت قیمت برق با ورود به بورس کالا/اختلاف نظر کارشناسان در تأثیرگذاری کاهش نرخ بهره

طبق اخبار منتشرشده، وزارت نیرو درصدد است به زودی فروش برق با مکانیزم بورسی و با نظام عرضه و تقاضا انجام شود. در خصوص یکی از فرآیندهای اصلی کارکرد بورس انرژی می‌توان به کشف صحیح قیمت و تخصیص بهینه بین مصارف موجود اشاره کرد. در این راستا بورس انرژی باعث تشخیص هزینه‌ها، سوخت و تلفات نیروگاهی شده، از طرفی صنایع اولویت‌بندی و نیروگاه‌ها با توجه به راندمانی که دارند، دسته بندی خواهند شد. این اقدام، منجر به شفافیت قیمت‌ها شده و در نهایت سیگنال مناسبی برای تصمیم‌گیری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

احسان خاتونی در گفتگو با فولادبان در اشاره به عرضه برق در بورس کالا گفت: امروزه مشکلات برق بسیار پیچیده شده، به گونه‌ای که نیروگاه‌ها به صورت حق‌العمل برق تولید می‌کنند. در واقع آنها با ارزان گرفتن گاز، برق را نیز ارزان می‌فروشند و از طرفی روز به روز با افزایش هزینه‌های تولید مواجه می‌شوند که قیمت برق کفاف هزینه‌های مصرفی آنها را نمی‌دهد. در حال حاضر جزئیات این طرح به طور کامل مشخص نیست؛ اما اگر یارانه به مصرف‌کننده نرسد، باعث افزایش هزینه تولید برق در مصرف‌کنندگان صنعتی و خانگی خواهد شد.

همچنین هفته گذشته جلسه‌ای میان رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس برگزار شد که موضوع آن کنترل نرخ بهره بین بانکی بود. در این جلسه صالح آبادی، بر کنترل نرخ بهره راستای سیاست‌های بانک مرکزی تاکید کرد. نرخ بهره بین بانکی در هفته‌های اخیر روند صعودی داشت، به گونه‌ای که در اواخر ماه گذشته به ۲۱.۳۱ درصد رسید و رشد قابل توجهی را ثبت کرد، چرا که این رقم، بالاترین عدد ثبت شده از این سود از بهمن سال ۱۳۹۹ تاکنون است.

به گزارش فولادبان، سود نرخ بهره در حالی کاهش یافته که برخی کارشناسان معتقدند این موضوع منجر به رونق بورس و افزایش فرایندهای مولد اقتصادی در شرکت های بورسی شده و در مقابل عده‌ای نیز معتقدند کاهش در این حوزه به صورت دستوری و در شرایط فعلی تاثیری به جز افزایش تورم نخواهد داشت.

بر اساس گزارش صورت گرفته، نرخ بهره بین بانکی در واقع هزینه ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

خاتونی نیز در اشاره به تأثیر جلسه رئیس سازمان بورس و بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره بین بانکی بیان کرد: با توجه به شرایط اخیر می‌توان گفت نرخ بهره و افت اندک آن به هر دلیلی تأثیر چندانی در اقتصاد نداشته؛ اما در بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی کاهش نرخ بهره به همراه تزریق پول و انبساط همراه بود که این عمل می‌تواند سرمایه موجود در چرخه اقتصادی را افزایش دهد. در واقع برای اثبات تداوم آن، باید روند طی شده را در نظر گرفت که البته با توجه به حساسیت‌هایی که در افزایش نرخ بهره بین بانکی وجود دارد، احتمالاً افزایش نرخ دیگری در دستور کار صورت نگیرد.

جواد فلاحیان یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه در این خصوص اظهارداشت: قطعا وظیفه رییس سازمان بورس پیگیری مواردی است که در نهایت منجر به بهبود بازار سرمایه شود، بنابراین چنین جلسه‌ای با رییس بانک مرکزی در اقتصاد بی تاثیر نخواهد بود. هر چند که در شرایطی فعلی نرخ بهره واقعی در وضعیت منفی قرار گرفته و نمی‌توان در کوتاه مدت تأثیر چشمگیری داشته باشد. در این راستا پیش بینی می‌شود کاهش نرخ بهره بین بانکی تا محدوده ۲۰ درصد که مصوبه ستاد اقتصادی دولت است، تداوم داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *