سایه روشن اجرای طرح پرمیوم محصولات فولادی در بورس کالا

یک فعال صنعت فولاد گفت: اجرای طرح پرمیوم وزارت صمت در بورس کالا موجب ثبات و پیشگیری از افزایش قیمت محصولات فولادی خواهد شد.

محمدرضا هوشمند در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت بازار فولاد و محصولات فولادی افزود: اجرای طرح پرمیوم وزارت صمت در بورس کالا اقدامی برای برون‌رفت از افزایش قیمت محصولات فولادی، پیشگیری از افزایش نرخ و ثبات در بازار و تنظیم بازار است.

وی افزود: باید زیرساخت‌ها و ثبات بازار ایجاد می‌شد و بعد به سمت پرمیوم می‌رفتند، پرمیوم و عرضه‌های در بازار خودش یک چالش جدید ایجاد می‌کند و موجب افزایش نرخ محصولات و تولیدات خواهد شد چون تعهداتی ایجاد می‌کند که مشخص نیست قابلیت اجرایی برای تقاضای جدید را دارد یا ندارد.

وی ادامه داد: این طرح شاید در دنیا هم اتفاق می‌افتد و اجرای آن در کشور، خیلی دور از ذهن نیست اما من معتقدم ابتدا می‌بایست دولت زیرساخت‌ها را اصلاح می‌کرد و برای پیشگیری از افزایش قیمت طرح پرمیوم را اجرایی کند.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: فعالان اقتصادی معتقد به عدم دخالت دولت در بازارند و می‌گویند با توجه به شرایط حاکم بر بازار و حتی شرایط کنونی قطعی گاز فولادسازان، دولت باید طرح پرمیوم را اجرایی کند و برای این موضوع تصمیم بگیرد.

هوشمند گفت: پرمیوم می‌تواند موجب تعادل بخشی بازار شود و اقدامی خوب محسوب شود ولی با توجه به قطعی گاز و تعهداتی که از الآن تا سه ماه آینده ایجاد می‌کند باید توجه داشت که چالش جدیدی ایجاد نشود.

وی افزود: با توجه به عرضه‌های دستوری و بازاری که با قطعی گاز مواجه است گویی ثبات بازار به هم ریخته است و چالشی ایجاد کرده‌ایم که فکر تولیدکننده را به سمت تعهد پرمیوم و ذهن کارخانه دار را به سمت تعهد سه ماه آینده خود برده‌ایم و فضایی ایجادشده که نمی‌داند آیا می‌تواند از عهده تعهد و تولید خود بربیاید یا نمی‌تواند.

این فعال صنعت فولاد در پایان افزود: باید زیرساخت‌ها و ثبات بازار ایجاد می‌شد و بعد به سمت پرمیوم می‌رفتند، پرمیوم و عرضه‌های در بازار خودش یک چالش جدید ایجاد می‌کند و موجب افزایش نرخ محصولات و تولیدات خواهد شد چون تعهداتی ایجاد می‌کند که مشخص نیست قابلیت اجرایی برای تقاضای جدید را دارد یا ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *