سامانه جامع تجارت دست دلالان را از بازار کوتاه نمی‌کند/ ناقص ماندن زنجیره فولاد با حذف تدریجی توزیع‌کنندگان

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری با اشاره به اینکه وزارت صمت قبل از تصمیمی‌گیری درباره سامانه‌های خود باید با فعالان صنعتی مشورت کند، گفت: سامانه‌های مختلف بازار فولاد نمی‌تواند مشکلات بازار را حل کند و دلالان با این ترفند از زنجیره حذف نخواهند شد؛ بلکه با این روند، توزیع‌کنندگان به مرور از زنجیره حذف می‌شوند و مشکلات دوچندان می‌شوئد.

مجتبی کواکبیان در گفتگو با فولادبان در رابطه با سامانه جامع تجارت گفت: متأسفانه، تصمیم‌های عجولانه در هر بخشی به منظور تنظیم بازار فولاد باعث آسیب به کل مجموعه خواهد شد و به نظر من، قبل از اینکه وزارت صمت بخواهد سامانه جامع تجارت را به گونه‌ای راه‌اندازی کند که همه از آن بهره ببرند، نیاز بود با برخی از اهل فن مشورت بگیرند و نقاط ضعف و قدرت سامانه را بررسی کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: هر سامانه جدیدی که در عرصه بازار وارد می‌شود، ابتدا با ممانعت روبه‌رو می‌شود که می‌تواند کارایی آن را از بین ببرد. اگر وزارت صمت توسط این سامانه به دنبال تأثیرگذاری روی بازار است، قبل از اینکه آن را به صورت عملیاتی درآورند، نیاز بود در چند استان به صورت آزمایشی پیاده‌سازی می‌کردند و بعد آن را به کل کشور بسط می‌دادند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری اضافه کرد: متأسفانه، اینگونه نظرات غیر کارشناسی نمی‌تواند وضعیت بازار را بهبود ببخشد؛ بلکه یک تنش به حساب می‌آید و وجود یک سامانه آن هم در حالی که مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبانگیر هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان نهایی است، اهداف مورد نظر مسئولان را به سرانجام نخواهد رساند.

کواکبیان با اشاره به اینکه حضور دلالان در بازار فولاد از جای دیگری نشأت می‌گیرد، گفت: سامانه جامع تجارت با توجه به عملکردی که دارد، نمی‌تواند دست دلالان را از بازار فولاد کوتاه کند، اما اگر به دنبال شفاف‌سازی در قیمت‌های بازار هستیم، باید جور دیگری تصمیم‌گیری کرد چراکه برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که فساد در دستگاه‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: ممکن است سامانه بتواند آن دسته از دلالانی که قیمت‌های عجیب روی محصولات فولادی می‌گذارند، کوتاه کند، ولی به طور صد درصد و دائمی دلالان از بازار حذف نخواهند شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری تأکید کرد: برای تنظیم بازار، نباید آن بازار را محصور کرد و قدرت مانور را از تولیدکننده و توزیع‌کننده گرفت چراکه بازار از نشاط خود خارج می‌شود. اگر قرار باشد بازار به گونه‌ای نظارت‌ها دغدغه‌ای برای فعالان بازار فولاد و خریداران به وجود آورند، بازار را از حالت طبیعی خارج خواهد کرد بنابراین، تنها راه رسیدن به ثبات قیمتی در بازار فولاد، کددار کردن محصولات است.

کواکبیان درباره کددار کردن محصولات فلزی گفت: وقتی محصولی کد داشته باشد و قیمت مبدأ مشخص باشد، توزیع‌کننده به راحتی نمی‌تواند خارج از چهارچوب عمل کند و نیازی به سامانه‌های متعدد در زنجیره فولاد نیست. با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت، باز هم فعالان بازار فولاد به دنبال این هستند تا بازار را به معنای واقعی خودش دنبال کنندو باید در نظر داشت که راه‌اندازی سامانه‌های مختلف برای صنعت نظارت محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: نحوه قیمت‌گذاری در بورس اشتباه است زیرا افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و کسانی محصولات را خرید و فروش می‌کنند، دلالانی هستند که در آهن و فولاد نقشی ندارند. این افراد به دنبال گران‌فروشی و سود هستند که می‌توان برای جلوگیری از فعالیت اینگونه افراد در بورس کالا از رؤسای اتحادیه‌ها به عنوان شرکت‌های تعاونی استفاده کرد تا توزیع عادلانه باشد و افرادی در بازار فعالیت خواهند کرد که به دنبال سود کلان در زنجیره نیستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری با اشاره به اینکه نظام توزیع به ظاهر با سامانه جامع تجارت از میان برداشته شود، گفت: در باطن بازار فولاد، توزیع‌کنندگان راه‌های مختلفی به وجود خواهند آورد تا بتوانند کالا را توزیع کنند و به نظر من، اگر سامانه جامع تجارت خرده‌فروشان را از گردونه رقابت در بازار فولاد حذف کند، آسیب بزرگی است که به این بازار وارد خواهد شد و باید دقت کرد که با به وجود چالش در بازار فولاد، تنها تنش‌ها بیشتر خواهد شد.

کواکبیان ادامه داد: احساسی تصمیم گرفتن باعث می‌شود که آن تصمیم با شکست روبه‌رو شود و بعید است که محصولات فولادی از انبارهای خرده‌فروشی حذف شود، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، چالش دیگری برای بخش توزیع خواهد بود، دسته‌ای از فعالان بازار که به دلیل مشکلات متعدد در این زنجیره، کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند.

وی با تأکید بر خواسته فعالان از دولت مبنی بر تلاش دولت برای کاهش تنش در بازار تصریح کرد: دولت بهتر است به جای ایجاد سامانه جدید و تولید چالش‌های نو، به فکر برداشتن موانع از راه کسب و کارها باشد تا با این شرایط بتوان بهتر بازار را به پویایی لازم رساند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *