رشد ۵ درصدی صنایع معدنی/ خنثی سازی دامپینگ روسیه توسط چین

سخنگوی وزارت صمت گفت: وزارت صمت به زودی موانع صادراتی تمامی محصولات معدنی و صنایع معدنی را در چارچوب حمایت از تولید داخل برطرف خواهد کرد.

به گزارش فولادبان، امید قالیباف، از رشد ۵ درصدی حوزه معدن، رشد ۱۰ درصدی صادرات فولاد خام و ۴۴ درصد رشد صادرات مس کاتودی خبر داد و اظهار کرد:  جنگ میان چین و تایوان، دامپینگ روسیه را خنثی خواهد کرد .

سخنگوی وزارت صمت درباره عملکرد معدنی این وزارتخانه در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری گفت: در مجموع خوشبختانه رشد ۵ درصدی حوزه معدن و صنایع معدنی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کردیم که البته مواردی کمتر و بیشتر از ۵ درصد هم در بخشی مانند سیمان شاهد بودیم.

همچنین اقداماتی در راستای تشویق به سرمایه گذاری در حوزه معدن صورت گرفت که از جمله آنها سازماندهی و تنقیه مقررات حوزه معدن بود. در ده سال گذشته، بیش از ۳۰۰ بخشنامه در حوزه معدن ابلاغ شده که این هم ایجاد ابهام در مورد تصمیم گیری می‌کرد و هم بعضا در تعارض با یکدیگر بود و یا خلاء داشت. بنابراین موارد مذکور در حال تنقیه و قواعد و موارد زائد در حال حذف شدن است که این امر به شفافیت فضای سرمایه گذاری کمک می‌کند.

این مقام مسئول درباره میزان رشد فرآیند سرمایه گذاری تصریح کرد: از سال ۹۰ تا ۹۸ روند رشد سرمایه گذاری در بخش معدن را شاهد بودیم. دو نکته در اینجا وجود دارد، یکی اینکه اساسا درمورد بخش معدن، ما همیشه باید یک دهه را ملاک بررسی قرار دهیم، چون این بخش بخشی است که سرمایه گذاری‌ها در آن دیر بازده است، یعنی تزاحم‌هایی در آن وجود دارد. به عبارت دیگر وقتی یک معدن بزرگ کشف می شود، از زمان کشف تا بهره برداری آن شاید ۲۰ سال طول بکشد که این فرآیند بسیار زمان بر است. البته مسائل مربوط به قوانین و مقررات و محیط اقتصادی در صدد حل شدن توسط صمت هستند.

نکته دوم، روند سرمایه گذاری ها در دهه ۹۰ است که در مجموع فرآیند مثبتی را شاهد بودیم؛ اما اکنون با مسئله عدم امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم و یرق روبرو بودیم. بنابراین در مقطع فعلی تمرکز صمت بر استفاده از این ظرفیت‌های ایجاد شده و بلااستفاده است تا بتوانیم یه سوی توسعه‌ ظرفیت‌های تازه گام برداریم.

وی افزود: در سال جاری، در حدود ۱۷ میلیارد دلار طرح‌های سرمایه گذاری تعریف شد که عمدتا توسط شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی تحت عنوان پیشرانان پیشرفت ایران در حال اجرا شدن است که فقط ۸ میلیارد دلار آن برای ظرفیت سازی ۱۲ هزار مگاوات برق اختصاص یافته است تا شاید بتوان گفت بخش معدن و صنایع معدنی بیش از آنکه بر حوزه سرمایه‌گذاری به دلیل مشکلاتی که در زیر بخش‌ها از جمله آب و برق دارد تمرکز داشته باشد، به سمت سرمایه گذاری بر روی ظرفیت‌های گاز حرکت کرده است.

امید قالیباف برای شش ماهه پیش رو تا پایان سال پیش بینی کرد: ما در شش ماهه دوم سال دو برآیند داریم که به نظر می‌رسد یکدیگر را خنثی کنند. برآیند اول بحث جنگ میان اوکراین و روسیه است که سبب دامپینگ روسیه در بازار فولاد و کاهش قیمت‌ها شده و بحث دیگر بروز تنش میان چین و  تایوان است که این موضوع قیمت‌ها را در بازارهای جهانی با افزایش روبرو خواهد کرد. اساسا هر رخدادی برای چین نیمی از بازار فولاد دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمااینکه اکنون رکود مسکن در چین قیمت‌ها را در ایران و در سایر نقاط دنیا کاهش داده. همین امر تاثیر به سزایی بر نرخ‌های زنجیره تامین مسکن داشته است. به نظر می‌رسد دو عامل مذکور یکدیگر را خنثی بکنند و در نیمه دوم امسال روند افزایشی یا کاهشی خاصی را شاهد نباشیم. در ایران مذاکراتی در راستای جلوگیری از زیان صنایع پایین دستی به دلیل کاهش قیمت محصولاتشان در حال انجام است که با هماهنگی کل زنجیره فولاد، در صدد پیشروی است.

سخنگوی وزارت صمت تکمیل کرد: در ۴ ماهه نخست سال جاری، مقدار برق تحویلی به بخش صنعت معدن را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان ۱۳ درصد افزایش دادیم. بنابراین در سایه هماهنگی مطلوبی که میان وزارت صمت و نیرو انجام شده وضعیت صنایع ما به لحاظ تامین برق بهبود یافته. به زودی وزارت صمت موانع صادراتی تمامی محصولات معدنی و صنایع معدنی را در چارچوب حمایت از تولید داخل ضمن هماهنگی با دستگاه‌های دیگر برطرف خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *