دخالت دولت در صنعت فولاد غیرعلمی و غیر کارشناسی است

معاون فروش فولاد خراسان گفت: سیاستهای مداخله گرایانه دولت در صنعت فولاد به روند صادراتی کشور لطمه جدی زده است .

حسین بختیاری درگفتگو با پایگاه خبری فولادبان با انتقاد از مداخله دولت در صنعت فولاد افزود: در سال های 97 و 98 که دولت وارد تنظیم بازار محصولات فولادی شد و مداخلات خود را به صورت جدی برای کاهش قیمت محصولات فولادی انجام داد به میزان بسیار زیادی شمش به بازار تزریق شد.

وی تصریح کرد: نتیجه این سیاست ، ورود شمش ارزان بیشتر به بازارهای داخلی بود.

این فعال صنعت فولاد گفت: نتیجه سیاست فکرنشده و غیر علمی دولت برای کشور این بود که شمشی که می توانست در آن سالها با قیمتی حدود 400 دلار درهر تن از کشور صادر شود با قیمتی 300 دلار یا کمتر وارد بازارهای داخلی شد.

معاون فروش فولاد خراسان افزود: از دیگر تبعات این سیاست این بود که شمش موجود در بازار داخل به میلگرد تبدیل شد و میلگرد با قیمتی حدود 350 دلار به کشورهای همسایه صادر شد.

بختیاری ادامه داد: در اثر سیاستهای دولت رقمی معادل 50 دلار مستقیما به محصولات نهایی و میانی فولاد ضرر وارد آمد در حالیکه بنای این سیاست غیرکارشناسی  کاهش و کنترل قیمت و تعیین قیمت دستوری فولاد بود.

وی افزود: با مرور همین تجربه می توان فهمید که دخالت دولت تنها موجب ایجاد رانت برای عده ای می شود و در میان مدت تمام حلقه های زنجیره فولاد از این نوع دخالت ها آسیب می بینند؛در حال حاضر هم اعمال سیاست های دستوری نتیجه ای جز این در بر نخواهد داشت.

معاون فروش فولاد خراسان گفت: اگر دولت قصد دارد از بازار فولاد و مصرف کننده حمایت کند باید زمینه کاهش هزینه های تولید را فراهم کند؛ نه اینکه در تابستان با خاموشی های دستوری تولید متوقف و بازار دستخوش نوسان شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *