بحران نقدینگی، کابوس هرروزه بازار سرمایه/ سایه دوباره ابهامات باز هم روی بورس افتاد

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تأکید بر کمبود نقدینگی در بازار سرمایه گفت: رشد بازار سرمایه نیازمند نقدینگی است، اما در حال حاضر، ابهامات زیادی در بازار به وجود آمده‌اند که فشار عرضه را نسبت به قبل بیشتر کرده‌اند.

به گزارش فولادبان، بورس باز هم هفته‌ای از جنس سقوط را پشت سر گذاشت، هفته‌ای که فشار فروش به قدری بالا بود که شاخص کل در نهایت کانال حمایتی یک میلیون و 300 هزار واحدی را هم از دست داد. با اینکه روز نهایی معاملات در این هفته بازار سبز بسته شد، باز هم بسیاری از سهم‌ها ریزش داشتند و وضعیت بازار بهبود پیدا نکرد تا جایی که اعتراض فعالان و سرمایه‌گذاران بورس در فضای مجازی بلند شد و قول‌های رئیس جمهور را به خودش یادآور شدند.

شاخص کل در معاملات این هفته نسبت به هفته قبل 4.1 درصد یعنی 54 هزار و 872 واحد ریزش داشت و در نهایت، روی نقطه یک میلیون و 279 هزار و 393 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز هفته‌ای به طور کامل قرمز را پشت سر گذاشت و با افت 5.1 درصدی، به 335 هزار و 639 واحد رسید. شاخص فلزات اساسی نیز در ریزش‌ها، نماگرهای اصلی بورس را همراهی کرد و با افت 4.3 درصدی، در ارتفاع یک میلیون و 33 هزار و 940 واحدی قرار گرفت.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با رشد بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته گفت: روز چهارشنبه دماسنج واقعی بازار یعنی شاخص هم‌وزن منفی بود و شاخص کل هم تا نزدیک ساعت 10 مشابه شاخص هم وزن بود؛ با این حال، جو ایجاد شده به نفع صنعت پالایشی به واسطه چشم‌اندازها از قیمت نفت، نامه‌نگاری رئیس سازمان با وزارت نفت برای تعیین تکلیف نرخ خوراک و نیز اخباری مبنی بر واریز بخشی از منابع صندوق تثبیت بازار، روند شاخص کل تحت تاثیر چند نماد مثبت شد.

وی با اشاره به اینکه سبز شدن بازار در روز چهارشنبه تحت تأثیر چند نماد پالایشی بود، افزود: بازار مشکل نقدینگی دارد و بعید می دانم در شرایط فعلی اخبار و شایعات حتی مهتمر مثل برجام بر روند بازار تاثیر بگذارد، ولی حمایت نهادی تحت فشارهای سرمایه گذاران و مالباختگان در بورس را نمی‌توان نادیده گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این هفته نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد تا میزان خروج پول حقیقی از ابتدای سال به 48 هزار و 500 میلیارد تومان و از زمان افت بازار در شهریور 1399 به 120 هزار میلیارد تومان برسد و با افت ارزش روزانه معاملات خرد به نزدیک 2 هزار میلیارد تومان، رکود در بازار بیش از پیش وجود داشت.

قلی‌پور درباره عوامل افت شاخص کل در معاملات این هفته گفت: اینکه چه عواملی افت بیش از 5 درصدی بورس را طی هفته رقم زدند، سؤال چالش برانگیزی است زیرا در ظاهر اتفاق خاص و اخبار جدیدی دیده نمی‌شود، ولی اگر به دنبال توجیه افت بازار باشیم، می‌توان به عواملی از جمله ابهامات مجدد در مورد نرخ‌های دولتی از جمله خوراک، انرژی، ارز ترجیحی و مالیات‌ها در بودجه 1401، افت نرخ‌ها در بازار ارز آزاد، بانک ملی و نیما با عملیات بانک مرکزی و نیز خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات برجامی، کاهش انتظارات تورمی برای سال آینده و تأثیر منفی آن بر بورس، افزایش تنش‌های بین‌المللی به ویژه روسیه با ناتو و حوادث یمن و امثالهم، تعدیل رشد اقتصاد جهانی در گزارش صندوق بین‌المللی پول و تأثیر آن بر نرخ‌های جهانی اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه رشد بازار به نقدینگی نیاز دارد، اضافه کرد: به نظر نمی‌رسد که تحولی اساسی برای گسیل نقدینگی به بازار سرمایه به وجود آمده باشد. با این حال، اگر نحوه معاملات روز چهارشنبه را در نظر بگیریم، در بیشتر نمادها قیمت‌های آخرین معامله بالاتر از پایانی بودند و به نظر می‌رسد که دستکم بازار هفته آتی مثبت شروع شود. اینکه آیا دوام خواهد داشت، تا آخر هفته باید منتظر اخبار و تحولات جدید باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توافق برجام بازار رشد موقت داشته ولی برای شش ماه الی یکسال بازار متعادل بدون افت یا رشد محسوسی خواهد بود. اگر توافق انجام نشود هم انتظار رشد تورمی برای بازارها وجود دارد نه رشد واقعی.

قلی‌پور در پایان گفت: معاملات در صنایع پالایشی، قند و شکر، دارو و تاحدی شیمیایی، سیمانی و کاشی و سرامیک انتظار توجه بازار به این صنایع را برای هفته آتی بیشتر نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *