اولین هفته ریزشی بازار در روزهای پایانی داغ تابستان

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روزهای اخیر تابستان همیشه با افزایش فشار فروش همراه است، گفت: بسیاری از شاخص‌ها به نقاط حمایتی خود نزدیک شده‌اند، اما انتظار رشد و یا کاهش شارپی در وضعیت شاخص کل وجود ندارد.

به گزارش فولادبان؛ بعد از گذشت یک ماه، هفته سوم شهریور اولین هفته‌ای شد که بورس روند نزولی به خود گرفت. عواملی از جمله افت نرخ دلار، افزایش کنترل قیمت محصولات کارخانه‌ها به خصوص قیمت سیمان و فولاد و همچنین، سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و اعلام خبر توافق ایران با این آژانس دست به دست هم دادند تا سهامداران شرکت‌ها با هیجان و ترس معاملات را پیگیری کنند و به این ترتیب، عرضه‌های خود را افزایش دهند، اما هنوز ابهام‌های زیادی در حوزه توافق برجام و همچنین، مواضع کشورهای غربی نسبت به دولت جدید ایران مشخص نیست و همچنان باید منتظر سرنوشت آن‌ها ماند.

بر اساس آخرین آمار بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل نسبت به هفته گذشته 2.5 درصد افت داشت و با ریزش 37 هزار و 796 واحدی به یک میلیون و 488 هزار و 212 واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن در آخرین هفته معاملات 3.5 درصد سقوط کرد و روی خانه 450 هزار و 466 واحدی قرار گرفت. فلزات اساسی هم وضعیت خوبی نداشتند و این هفته با افت 3.2 درصدی و 37 هزار و 688 واحد ریزش، رقم یک میلیون و 149 هزار و 332 واحد را نشان داد.

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با علل ریزش شاخص کل در معاملات این هفته گفت: بعد از دو ماه و نیم رشد پیوسته شاخص و جابجایی آن از یک میلیون و 150 تا یک میلیون و 550 هزار واحد و 40 درصد رشد، باعث شد تا در شهریور ماه که فشار فروش هم بیشتر است، فروشندگان به فکر شناسایی سود باشند. علاوه بر این، شهریور پایان سال مالی کارگزاری‌هاست که تمایل دارند اعتبارات گرفته شده خود را تسویه کنند.

وی در ادامه توضیحات خود تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید تا قبل از پایان شهریور، با عملیات‌هایی که انجام داده‌اند، شناسایی سود داشته باشند و در کنار این مسائل، اعلام نشدن اخبار مثبتی که بازار منتظر آن‌ها بوده است، مانند مذاکرات و ناشناخته بودن تیم اقتصادی دولت تأثیرگذار بود تا بعد از مراسم تحلیف و معرفی وزرا، جو فروش در بازار حاکم باشد.

این کارشناس بازار سرمایه عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه را علتی دیگر بر افت بازار دانست و افزود: مجموعه این عوامل دست به دست هم دادند تا عرضه‌ها در بازار افزایش داشته باشند و روز یکشنبه، افت خیلی شدیدی اتفاق افتاد و به دنبال این اتفاق در روزهای آتی، شاهد وضعیت بازار بودیم که تا این لحظه، هیچ پدیده غیر طبیعی در بازار دیده نشده استو این مسائل به دلیل مختصات بازار اتفاق افتاد.

ثابت تأکید کرد: معمولاً در شهریور، افزایش فروش و خروج نقدینگی از بازار اتفاق می‌افتد تا گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها منتشر شود و وضعیت آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد که در این میان، باید توجه داشت که قطعی برق در تابستان باعث کاهش تولید صنایع شده بود، اما در کنار آن، افزایش نرخ دلار هم اتفاق افتاد و باید با توجه به وضعیت نامناسب ریال و عدم رشد اقتصادی، همچنان به تحلیل دلار ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه رصد قیمت‌های جهانی و وضعیت نرخ دلار و وضعیت ریال در بازار اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که هفته آینده، هفته پررونقی نخواهد بود و شاخص کل مدتی در این ناحیه افت خواهد داشت چراکه شاخص‌های از لحاظ تکنیکالی به نقاط حمایتی خود رسیده‌اند و احتمال واکنش در این نقاط وجود دارد، اما نباید انتظار رشد شارپی از شاخص نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار سهام ما به صنایع مختلف تفکیک نمی‌شود؛ به عنوان مثال، کاهش نرخ دلار برای صنایع واردات محور مناسب خواهد بود، اما این اتفاق نمی‌افتد و سهام گروه‌هایی مانند خودرو، لیزینگ و بانک‌ها با کاهش نرخ دلار تغییر خاصی نکردند. به نظر من، چنین سهم‌هایی در کنار برخی از تک‌سهم‌ها باید جایگزین سهم‌های دلار محور شوند و زمانی که بازار ضعیف می‌شود، کلیه سهم‌ها کاهش می‌یابند.

ثابت در پایان تصریح کرد: بازار بورس ما به گونه‌ای است که برخی از سهم‌ها پیشرو هستند و صنایع دیگر با تغییرات به آن‌ها ملحق می‌شوند زیرا این سهم‌ها هم بازارگردان و هم بازیگران غیر رسمی خود را دارند بنابراین، نمی‌توان پیش‌بینی درستی درباره سهم‌های اثرگذار روی بازار داشت، اما رشد و یا کاهش شارپی در وضعیت شاخص تا زمان شنیده شدن اخبار جدید پیش‌بینی نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *