افزایش قیمت شمش ،عادی است 

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: افزایش تعرفه های انرژی ، برق وگاز و حقوق و دستمزد کارگران رابطه مستقیمی با قیمت تمام شده فولاد دارد طبق یک مطالعه میدانی از ابتدای امسال 40 تا 50 درصد تعرفه های مربوط به تولید افزایش داشته است.

نادر سلیمانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به پیشی گرفتن قیمت شمش داخلی از بازارهای جهانی افزود: بخش اعظم مساله افزایش قیمت شمش به افزایش شش تا هفت برابری قیمت انرژی ، 5/2 برابری قیمت گاز و افزایش حقوق و دستمزد برمی گردد که قیمت شمش را بطور خودکار افزایش داده است.

وی تصریح کرد: با افزایش قیمت تعرفه های برق در بخش فولاد به میزان هفت برابر باید انتظار داشت قیمت شمش از 9500 تومان به 13 هزار تومان افزایش پیدا کند، خطری که پارسال انجمن تولید کنندگان فولاد آن را بارها گوشزد کرد.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: افزایش های تعرفه های مربوط به تولید رابطه مستقیمی با قیمت تمام شده فولاد دارد و نتیجه یک مطالعه میدانی نشان داده که از ابتدای امسال 40 تا 50 درصد تعرفه های مربوط به تولید افزایش داشته است بنابراین نمی توان گفت افزایش 500 تومانی ، قیمت شمش را در بازار غیر عادی کرده است .

سلیمانی با بیان اینکه قیمت تمام محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن ، کنسانتره ، آهن اسفنجی و خود شمش از آغاز سال 1400 روند افزایشی داشته است،گفت:  با اعمال دامنه نوسان متقارن سه درصد مثبت ومنفی در بورس کالا تلاش می شود بازار شمش متعادل ومانع از ضرر و زیان  مصرف کننده نهایی شود.

وی با اشاره به کاهشی شدن قیمت محصولات فولادی در جهان افزود: قیمت انواع محصولات فولادی در حال حاضر فقط در بازار چین کاهشی شده است ولی قیمتها هنوز در منطقه cis  مقاومت می کنند ولی آشکار است روند کاهشی قیمتها در شمش همانند سیر صعودی آن نخواهد بود و کاهش قیمت تدریجی و بطئی است .

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: زمانی که شمش 470 دلاری به سقف 720 دلار می رسد و پس از آن وارد مرحله کاهش می شود با 70 دلار کاهش به سقف قیمتی 650 دلارخواهد رسید ولی اثر فزاینده  افزایش قیمت ، تمام محصولات فولادی را با خود همراه می کند.

سلیمانی افزود: افزایش قیمت نه فقط بر محصولات فولادی بلکه در بازار هم اثرگذاراست ولی مدتی طول می کشد تا خریدار و فروشنده از نظر روانی خودشان را با بازار تطبیق دهند و این تطبیق و تنظیم هم اکنون در بازار قابل مشاهده است .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *