اختلاف قیمتی شمش و میلگرد باید معقول باشد/ هم‌اندیشی فولادسازان و نوردکاران برای یافتن ساز و کار قیمت‌گذاری در بورس

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به اینکه اختلاف قیمتی شمش و میلگرد کم است و باعث ضرر نوردکاران می‌شود، گفت: فولادسازان و نوردکاران در هم‌اندیشی خود به دنبال راهی برای پیدا کردن یک ساز و کار مناسب قیمت‌گذاری شمش هستند.

نادر سلیمانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با شیوه جدید قیمت‌گذاری شمش و مقاطع طویل در بورس کالا گفت: در حال حاضر، قیمت میلگرد و شمش در بورس کالا خیلی به هم نزدیک شده است و سطح تقاضا برای خرید میلگرد بسیار کاهش یافته است؛ به طوری که حد فاصل قیمت شمش و میلگرد، به 3 درصد رسیده است که این مسئله برای تولیدکنندگان میلگرد منطقی نیست و زیان تولیدکنندگان پایین‌دستی را به دنبال دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: قیمت‌گذاری شمش و میلگرد باید به گونه‌ای انجام شود که حداقل فاصله میان این دو محصول 7 تا 10 درصد باشد که کارخانه‌های نورد و تیرآهن بتوانند به حیات خودشان ادامه دهند و این اتفاق در حال حاضر، نمی‌افتد و مقداری از این مسئله به محوه قیمت‌گذاری در بورس کالا و سیاست‌گذاری‌های وزارت صمت بازمی‌گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه این انجمن در نشست‌هایی با نوردکاران به یک راه حل منطقی رسیدند، افزود: در این نشست‌ها این نتیجه حاصل شده است که فعالان تولیدکننده این دو حوزه مکاتباتی با وزارت صمت داشته باشند تا این مسئله مورد بررسی قرار گیرد و به این ترتیب، این تصمیم در دستور کار انجمن تولیدکنندگان فولاد قرار گرفته شده است تا تفاوت قیمتی شمش و میلگرد حل و فصل شود وقیمت‌ها متعادل شود.

سلیمانی درباره ضرورت تغییر شیوه قیمت‌گذاری‌ها در بورس کالا گفت: نزدیک شدن قیمت شمش و میلگرد در بورس کالا حاشیه سود نوردکاران را کاهش می‌دهد و این مسئله توجیه اقتصادی را از تولید خارج می‌کند بنابراین، ضروری است که شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا تغییر کند، اما چگونگی انجام این کار در هم‌اندیشی فعالان زنجیره فولاد مورد بررسی قرار گرفته است تا بتوانند چگونگی انجام این کار را به وزارتخانه پیشنهاد دهند.

وی در پایان افزود: وزارتخانه در حال حاضر با تشکل‌های فولادی همکاری لازم را دارد و علاوه بر عرضه و تقاضا در بازار، به فاصله قیمتی شمش و میلگرد هم توجه دارد. شیوه‌های قیمت‌گذاری بورس کالا هم بر اساس عرضه و تقاضا و شفاف‌سازی قیمت است که باید یک ساز و کاری پیدا کنیم تا بهترین روش را برای قیمت‌گذاری پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *