اتحادیه نباید از مجوزهای صنفی کنار گذاشته شود/ سامانه‌ها به جای ایجاد شفافیت بلای جان تولید شده‌اند

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری گفت:وجود مالیات های متعدد صنفی، ایجاد سامانه های متعدد نظارتی از جمله سامانه جامع تجارت و کمرنگ شدن نقش اتحادیه های صنفی دراثرگذاری بر بازار هیچ انگیزه ای را برای ادامه فعالیت اصناف باقی نگذاشته است.

مجتبی کواکبیان در گفتگو با فولادبان با اشاره به مشکلات اتحادیه‌های صنفی آهن و فولاد افزود: با آغاز به کار سامانه اصناف ایرانیان مشکلات اتحادیه‌ها بیشترشده است. تا پیش از این و طبق قانون نظام صنفی صدور پروانه کسب برعهده اتحادیه‌های صنفی بود و شخصی نمی‌توانست دراین باره دخالتی داشته باشد اما با آغاز به کار این سامانه، تمامی مراحل ثبت نام فقط از طریق این سامانه انجام می شود و اتحادیه صنفی هیچ نقشی در صدور مجوز کسبی ندارد.

وی ادامه داد: وجوه عضویت و پروانه هم که پیشتر به اتحادیه پرداخت می شد اکنون به سامانه واریز و سپس بین اعضای اتحادیه تقسیم می شود که بنوعی کاهش اختیارات قانونی اتحادیه ها و ماشین امضا شدن انها تلقی می شود و اتحادیه ها به حدی تضعیف شده اند که گمان می رود فعالیت های انان را یک دفتر پستی و یا حتی یک دفتر خدمات شهری می توانند انجام دهند وهیچ انگیزه ای برای اصناف باقی نمانده است.

این فعال صنفی تصریح کرد: در بحث های نظارت، نرخ گذاری و ستاد تنظیم بازار نماینده‌ای از اصناف دعوت نمی‌شود و اغلب بدون توجه به آنها تصمیمات و سیاست‌های تنظم بازار اتخاذ می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری با انتقاد از سیاست های مالیاتی و وجود مالیات های متعدد صنفی گفت: موضوع مالیات موضوع مهم دیگری است که مشکلات عدیده‌ای را برای اتحادیه‌های صنفی بوجود آورده تا جایی که علاوه بر مالیات بر درآمد و مشاغل اکنون مالیات بر ارزش افزوده با توجه به تورم، ارقام بزرگ مالیاتی را برای اصناف به وجود آورده است.

کواکبیان با انتقاد از ایجاد سامانه‌های متعدد نظارتی از جمله سامانه جامع تجارت افزود: یک محصولی که در داخل تولید می‌شود تا زمان رسیدن به مقصد چندین بار کنترل و بازرسی می‌شود. بارنامه، میزان مالیات بر ارزش افزوده و مواردی از این قبیل هم در مرحله کنترل بررسی می‌شوند، حالا با وجود چنین عوامل کنترلی مشخص نیست سامانه جامع تجارت به چه منظوری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: هرنهاد و ارگانی برای خود سامانه‌هایی ایجاد کرده و دیگر اعضا را ملزم به ثبت سامانه کرده‌اند در حالیکه محصولات هر صنف و اتحادیه سود زیادی ندارند که بخواهند با بکارگیری یک اپراتور در هر بخش و هر سطح از فروش سود حاصله از آن محاسبه، اخذ و کنترل شود. مشخص نیست ایجاد یک سامانه و دست انداز جدید برای کالاهای مشخص و با مبدا و مقصد مشخص چه سودی خواهد داشت و راه اندازی سامانه جدید اصلا قابل توجیه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *