آسب جدی به بازارهای صادراتی/برگشت آرامش به بازار سه هفته زمان می برد

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن انتقاد از وضعیت قطعی برق صنایع فولادی تصریح کرد: امکان مدیریت شرایط با مشورت اعضاء زنجیره فولاد به طرز درست آن وجود داشت.

وحید یعقوبی درگفتگو با فولادبان با اشاره به صدمات قطعی برق صنایع فولادی از روند مدیریت این مسئله گلایه کرده و گفت: ما کمبود های کشور را در بحث تامین برق و اولویت دهی به برق مشترکین مسکونی را درک می کنیم اما دو مسئله اینجا مورد بی توجهی مسئولین تصمیم گیر قرار گرفته است.

وی در ادامه دو مسئله مورد غفلت را مشورت با انجمن فولاد و به طور عمومی فعالان زنجیره و همچنین گذاشتن بار فشار قطعی برق بر دو صنعت  فولاد و سیمان دانست و افزود: اگر به طور طبیعی و منطقی از صنایع دیر نظیر مس 20 تا 30 درصد از دیماند مصرفی را کاهش می دادند؛ همه صنایع می توانستند از مابقیه ظرفیت های خودشان استفاده کرده و اینگونه تعطیلی تولید ایجاد نشود البته اینکه این تصمیم گیری بدون مشورت با فعالان فولادی انجام شد نیز از دیگر ایرادات این مسئله است.

یعقوبی با بیان اینکه همان 10 درصد دیماند مصرفی را هم تخصیص ندادند؛ گفت: در ابلاغی که صورت گرفت؛ 10 درصد دیماند را تخصیص داده بودند که البته محقق نشد و همچنین قرار بود از چهارشنبه تا یکشنبه با شرایط دیگری و با استفاده از ظرفیت بیشتری کارخانه ها فعال شوند که آن هم محقق نشد. ما از دولت بعد می خواهیم برای این وضعیت یک مدیریت صحیحی را در وزارت صمت و وزارت نیرو ایجاد کند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: با این وضعیت کاهش تولید؛ تعهدات صادراتی و عرضه و قیمت در داخل به طور جدی لطمه دیده است هرچند ما معتقدیم کمبود به گونه ای نبوده که تا این حد رشد قیمت را شاهد باشیم اما قطعا این وضعیت اثرگذار است و اگر شرایط تامین برق عادی شود؛ بازار ظرف مدت دو تا سه هفته به شرایط متعادل در داخل کشور باز می گردد و بخشی از قیمت ها کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: نگرانی بیشتر برای ارزآوری کشور در این شرایط است که با این وضعیت تولید کارخانه ها برای تعهدات صادراتی  چند هفته آینده و شاید تا دو ماه آینده به مشکل خواهند خورد و امکان دارد با فشار خریداران خارجی متحمل خسارت های مالی اضافه بر خسارات های قطعی برق و تعطیلی تولید ناشی از آن بشوند.

یعقوبی در پایان گفت: مسئولین در وزارت های صمت و نیرو نباید همه زنجیره فولاد و تمام بخش ها را یکسان در نظر بگیرند تا این مشکلات پیش آید؛ باید تقسیم بندی درستی با مشورت فعالان بازار شکل بگیرد تا همه کمبود برق کشور مدیریت شده و هم کارخانه های بزرگ و مهم با تعطیلی رو به رو نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *