تمرکز اصلی وزارت روی صادرات باشد؛ نه روی عرضه در بورس کالا

دبیر اجرایی انجمن نوردکاران فولادی ایران با تأکید بر دخالت بی‌مورد وزارت صمت در امور تولیدکنندگان، گفت: دولت به جای پایین آوردن قیمت‌ها از طریق بورس کالا و دخالت در بازار، باید به فکر افزایش صادرات فولاد ایران باشد تا درآمدزایی کشور افزایش یابد.

تورج امینی در گفتگو با فولادبان در رابطه با وزارت صمت و همچنین، اقدامات در نظر گرفته شده در راستای تغییر ساختار زنجیره فولاد گفت: متأسفانه، کسانی که در بدنه وزارتخانه قرار می‌گیرند، افراد کارآزموده و مورد پذیرش اکثر شرکت‌ها نیستند و سعی در کنترل بازار به صورت غیر واقعی هستند به طوری که در حال حاضر، رقابتی منفی بین شرکت‌های تولیدکننده ایجاد می‌شود تا فقط کوره خود را به خاطر تعهد به کارکنانشان روشن نگه دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی، فولاد و مقاطع طویل از شرایط موجود راضی نیستند و عرضه‌های انجام شده در بورس کالا برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست چراکه تولیدات این کارخانه‌ها دپو نمی‌شوند. شرکت‌های نوردکار هم بدون استثنا در ضرر هستند زیرا مواد اولیه در زمان مقرر شده به دست تولیدکنندگان این حلقه نمی‌رسد.

دبیر اجرایی انجمن نوردکاران فولادی ایران با تأکید بر اینکه رسیدن محصولات به بورس فایده‌ای برای تولیدکنندگان ندارد، افزود: بورس باید در معاملات شفاف عمل کند؛ نه به گونه‌ای که تنها قسمتی از زنجیره از عرضه در بورس کالا سود ببرد و این روزها بیشتر شاهد عرضه‌های مهندسی شده و نمایشی در بورس کالا هستیم. اگر شرایط واقعی باشد، عرضه در بورس برای کلیه شرکت‌های تولیدکننده مفید خواهد بود.

امینی تأکید کرد: وزارت صمت باید برای تنظیم بازار داخلی برنامه‌ای منظم داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که مدام برنامه‌های جدید صادر کند و بخواهد در کار تولیدکنندگان دخالت کند. این در حالی است که میلگردهای عرضه شده در بورس کالا مشتری ندارند و تولیدکنندگان اجازه صادرات هم ندارند و مسئولان تنها به فکر پایین آوردن قیمت‌ها هستند و دم از میلگرد زیر 10 هزار تومان می‌زنند.

وی در پایان اضافه کرد: در کشور، قرارداد هیچ پروژه عمرانی بسته نشده است و همچنان اصرار مسئولان بر کاهش قیمت‌هاست، اما برای شکوفایی صنعت و درآمدزایی کشور، باید به تولیدکنندگان اجازه صادرات داده شود و بهتر است وزارتخانه به بهانه‌های مختلف در کار صنعت دخالت نکند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *