آغاز مذاکرات آمریکا و بریتانیا برای حل مناقشه فولاد

ایالات متحده و بریتانیا روز چهارشنبه توافق کردند که مذاکراتی را با هدف حل‌وفصل اختلافات تجاری خود بر سر تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا آغاز کنند. به گزارش پایگاه خبری فولادبان، تاریخ یا جدول زمانی مشخصی برای این مذاکرات ذکر نشده است، اما بحث‌ها به ظرفیت مازاد فولاد و آلومینیوم جهانی، از جمله اعمال تعرفه‌های ایالات متحده بر فلزات از بریتانیا می‌پردازد.

در بیانیه مشترک آمریکا و اروپا هر دو طرف متعهد به کار در جهت یک نتیجه سریع شده‌اند که دوام صنایع فولاد و آلومینیوم را در هر دو بازار تضمین کند.

این گفتگوها همچنین شامل تعرفه‌های تلافی‌جویانه 25 درصدی بریتانیا بر محصولات ایالات متحده می‌شود که شامل ویسکی، موتورسیکلت، شلوار جین و تنباکو می‌شود.

سخنگوی وزارت بازرگانی بریتانیا گفت: تا زمانی که توافقی صورت نگیرد، ما از انجام هرگونه اقدام لازم برای دفاع از صنایع حیاتی فولاد و آلومینیوم خود دریغ نخواهیم کرد.

بیانیه مشترک پس از دیدار مجازی بین جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده و آن ماری ترولیان، وزیر امور تجارت بین‌الملل بریتانیا برای بحث در مورد تعرفه‌ها صادر شد. کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده نیز بیانیه مشترک را امضا کرد.

بریتانیا مشتاق است برای دسترسی بدون عوارض گمرکی به بازارهای فولاد و آلومینیوم آمریکا، مشابه آنچه که واشنگتن در اول ژانویه به اتحادیه اروپا اعطا کرده بود، به عنوان بخشی از یک توافق سهمیه مذاکره کند.

تعرفه‌های 25 درصد بر فولاد و 10 درصد بر آلومینیوم برای اولین بار در مارس 2018 توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده تحت قانون امنیت ملی بخش 232 برای محافظت از تولیدکنندگان آمریکایی در برابر واردات یارانه‌ای اعمال شد.

فولادسازان آمریکایی نسبت به مذاکرات بریتانیا و مذاکرات مشابه با ژاپن که منجر به افزایش حجم قابل توجهی پس از جهش تقریباً 50 درصدی واردات در سال گذشته شد، هشدار دادند.

کوین دمپسی، رئیس مؤسسه آهن و فولاد آمریکا، گفت: ما فکر می‌کنیم ضروری است که دولت اطمینان حاصل کند که توافقات جدید مختلفی که در حال بررسی است منجر به سیل واردات نمی‌شود.

فیلیپ بل که رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد است نیز گفت که تولید فولاد بریتانیا به شدت صادرات‌محور است و تحت سلطه مالکیت چینی و هندی است.

بل در بیانیه‌ای گفت: دولت ایالات متحده باید نگران هرگونه ترتیبات جایگزین اضافی باشد که منجر به افزایش واردات فولاد می‌شود زیرا از کشورهایی حمایت می‌کند که به تجارت آزاد و منصفانه متعهد نیستند.

رایموندو و ترولیان توافق کردند که برای رسیدگی به ظرفیت مازاد جهانی در تولید فولاد و آلومینیوم که عمدتاً در چین متمرکز است، کار کنند، هدفی که در توافقنامه ایالات متحده و اتحادیه اروپا گنجانده شده است.

اعلام این مذاکرات با زمان حساس سیاسی برای بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، مصادف است که رهبری او پس از یک سری افشاگری در مورد نقض قرنطینه کرونا در محل اقامتش در معرض تهدید قرار گرفته است.

اگر آن بحران به یک چالش رسمی رهبری تبدیل شود، می‌تواند تصمیم‌گیری در داخل دولت را برای چند هفته فلج کند و مأموریت وزرا برای مذاکره در مورد امتیازات مورد نیاز برای رسیدن به سازش با ایالات متحده را محدود کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *